Innovatie-Management : Deel 3 – Conclusies & Leesvoer.

Er volgen tzt nog 4 delen in deze serie. Dit is een voorlopige conclusie.

De belangrijkste conclusie tot nu toe wat mij betreft is dat we innoveren niet mogen verwarren met het doen van onderzoek en/of ontwikkelen. Er is onderzoek (de inspanning) dat nooit gebruikt wordt in een ontwikkeling (het resultaat : product, dienst, proces, machine), en niet alle ontwikkelingen leiden tot een succesvolle business (het succes). Innoveren is geld verdienen met kennis. Innoveren is ook een werkwoord en pas achteraf kan je dan ook bepalen of een ontwikkeling van een proces, dienst of product een zg 'succesvolle' ontwikkeling was. Er zijn de nodige standaard boeken geschreven die inzicht verschaffen in innovatieprocessen.



Mijn advies is om vooral een Blue Ocean strategie te volgen op basis van een nieuwe (disruptieve) technologie of applicatie die voldoet aan de trends die in de 6e Kondratiev cyclus relevant zullen worden; maar hou wel rekening met de "kloof". Doe er je voordeel mee. In onderstaand plaatje staan nog een paar prikkelende stellingen.



Zogauw ik zin en tijd heb, zal ik nog een stukje schrijven over het belang van Samenwerking en over Open innovatie. Ook denk ik dat ik tzt nog een item plaats waarin ik meer inga op definities en begrippen. Daarnaast plaats ik regelmatig presentaties op slideshare (meestal maak ik presentaties op basis van mijn database met meer dan 1000 slides). Nu eerst maar wat referenties weergeven.

Na twee blog-items gemaakt te hebben over de basics van innovatie-management (Deel1 & Deel2), is het nu ook maar tijd om een literatuur lijst te maken. Onderstaande lijst is eigenlijk verplicht leesvoer wat mij betreft.

1. At home in the Universe - Stuart Kauffman.
2. The new age of innovation - Prahalad & Krishnan
3. Blue ocean strategy - W. Chan Kim
4. Crossing the Chasm - Geoffrey Moore
5. The innovators dilemma - Christian Christenson
6. Leading the revolution - Gary Hamel
7. The ten faces of innovation - Tom Kelly
8. Getting things done - David Allen
9. Nieuwe produkten bedenken - Gijs van Wulfen
10. Cradle to cradle - Remaking the way we make things - Michael Braungart
11. Everything is miscellaneous - Weinberger
12. Innoveren - Theo Groen en Jan Wouter Vasbinder
13. Open Innovation: Researching a New Paradigm - Henry Chesbrough
14. Value Based Knowledge management - Rene Tissen.
15. Wikinomics - Don Tapscott.
16. Tribes - Seth Godin
17. What Would Google Do - Jeff Jarvis (zie ook de samenvatting op dit blog)

De lijstje maken met interessante websites die aandacht besteden aan Innovatie is vrijwel een onmogelijk taak. In de komende maanden zal ik op deze plek een poging gaan wagen. Uiteraard hou ik me aanbevolen om tips van lezers te krijgen. De websites die ik dagelijks bezoek zijn:

a. www.foodlog.nl
b. www.linkedin.com (specifiek Innovatie 2.0 - Community of Talenst)
c. www.ted.com

Dit was deel 3, de delen 4 tot en met 8 zijn nog niet klaar, klik hier voor deel 9 (er komen in totaliteit 9 delen)

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.