What would google do? (part 1)

Dit keer geen uitleg over een natuurkundig fenomeen, maar wel een een korte samenvatting over What Would Google Do? (WWGD - Jeff Jarvis). Ondanks de herhalingen en het feit dat ook ik vind dat Google wellicht een te grote “druppel” aan het worden is, is dit boek wat mij betreft wel een aanrader. Jarvis internetjournalist, oprichter van Buzzmachine.com en tevens columnist bij de Guardian, is zelf geen werknemer van Google (geweest).



In WWGD wordt beschreven hoe de gratis classificeer dienst Google zo’n grote impact heeft gekregen op bedrijven en zelfs hele samenlevingen. Om maar gelijk met een korte samenvatting te beginnen op basis van de uitspraken van Jarvis, They didn’t do it by breaking rules. They operate by new rules of a new age:

  • Customers are now in charge. They can be geard around the globe and have impact on huge institutions in an instant.
  • People can find eacht other anywhere and coalescen around your – or against you. Your costumers are your ad agency. Your worst costomer is your best friend, your best friend is your partner.
  • The mass market is dead, replaced by the mass of niches. Think distributed. If you’re not searchable, you won’t be found. Join the open-source , gift economy.
  • Markets are conversations decreed The Cluetrain Manifestoip in 2000. That means, the key skill in any organization today is no longer marketing but conversation.
  • We have shifted from an economy based on scarcity to one base on abundance. The control of products or distribution will no longer guarantee a premium and profit.
  • Enabling cunstomers to collaborate with you-in crating, distributing, marketing and supporting products- is what creates a premium in today’s market.
  • There is an inverse relationship between control and trust. Hence, trust the people do not try to control them.
  • The most succesful enterprises todat are networks – which extract as little value as possible so they can grow as big as possible- and the platforms on whoch networks are built.
  • Owning pipelines, people, products, or even intellectual property is no longer the key to succes. Openness is. Be transparent, collaborate and don’t be evil.
  • Beware any strategy built ond protecion from cannibalization, for it probably means that the cannibals are at the door and ready to eat you for lunch. Protection is not a strategy of the future. Encourage, enable and protect open innovation. Hence, make innovations be your business. Its better for you to disrupt and cannibalize yourself than for a competitor to do it for you.


Het tweede gedeelte van het boek genaamd “If Google ruled the World” is ook aardig om te lezen. Jarvis beschrijft hierin een paar klassieke sectoren en probeert een doorkijk te geven naar versie 2.0 van elk van deze sectoren: (1) de media en entertainment sector (2) de reclame wereld, (3) retail, (4) nutsbedrijven, (5) productie, (6) dienstverleners, (7) banken, (8) gezondheidszorg, (9) overheid. Geen specifieke aandacht wordt gegeven aan de voedselverwerkende sector, boeren en telers en de rest van de keten. Al wordt er wel gesproken over Google Cola (mass-individualisation), Google Eats (restaurants) en Google Shops (retail), in een volgend bericht ga ik een poging doen om een Google Food te beschrijven.

Populaire berichten van deze blog

Een toekomstvoorspelling: gratis elektriciteit in 2020 voor alle huishoudens in Nederland.

Voldoende beschikbaar en super lage prijzen zijn immers goed voor jou en mij ... ...

Tinkebell - SAVE OUR CHILDREN : De (ruw)fosfaat case is helemaal te vergelijken met de aardolie(case). Laten we daar dus nu alvast van gaan leren!