Geschiedenis kan voedzaam voor het brein zijn (1)

Nog even en ik ga vreselijk veel plezier hebben aan een beetje historische kennis.

Lezingen over het verleden.
Bert Tournois begon een jaar geleden met een lezing over de evolutie en vergelijk de inzichten van Darwin met innovatie(beleid). Twee maanden geleden nog de lezing van Linda Roodenburg, waarbij een doorkijkje werd gegeven aan onze Nederlandse eetcultuur in de laatste paar eeuwen. Ook Harold van Garderen sprak een jaar geleden al over heruitvinden** en dan specifiek rondom het onderwerp innovatie. Dick Veerman tenslotte nog over het terugdraaien van de tijd.

Jan Peter van Doorn heeft een goed stuk geschreven over Marketing in de laatste tientallen jaren en zijn verwachting van de toekomst van de marketing. Het oude stuk m.b.t. de functie van de universiteit van Jan Wouter Vasbinder uit 1994 :-) is nu meer dan ooit actueel (link2). En dan heb ik recent ook nog een filmpje geplaatst over de recente geschiedenis van het bedrijf Apple. Kortom allemaal verhalen over de verre en recente geschiedenis. 

Hieronder een lezing van #CoT lid Hans Konstapel met ook een historische link (hoezo het 'nieuwe' werken :-) ):


En de toekomst dan? 
Wellicht ligt deze inderdaad in de voorspellingen van Hans (zijn introductie lijkt op die van Kevin Kelly). Zowel Hans als Jean-Paul Close hebben het over cultuur en over het 'wij'. Jacob Gelt Dekker heeft het over zingeving. Of de voorspelling uit  What Would Google Do of juist aan die van Seth Godin (tribes).



Mijn eigen bescheiden bijdrage rondom toekomstvoorspellingen is een combinatie van het bovenstaande en van mijn voorzichtige voorspelling m.b.t. de 6e kondratiev cycle: tribes, duurzaamheid, minder werken, meer connectie's, samenwerken en toch individueel, betekenis geven (zingeving en wilskeuzes), distributed processing, .... (link1, link2, link3, link4). Enfin, ik heb geen glazen bol, het zijn maar wat overwegingen en gedachtes.

Is dan toch alles in cycli te vatten zoals Hans denkt?


** ik meen me wel te herinneren dat deze term van Dick Veerman afkomt :-)

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.