Minister van Voedsel en Landschap – Een dom en achterhaald idee van lobbyisten uit de sector waarin ik zelf werkzaam ben.

Nu de verkiezingen achter de rug zijn en de (in)formatie begonnen is, is de roep voor een minister van voedsel weer groter dan ooit. LTO, Rabobank, WUR, FNLI etc. al deze belangengroepen roepen weer om een ministerie van Voedsel en Landschap. Dick Veerman schrijft op Foodlog er een stukje over met de titel “Rabobank adviseert minister van Voedsel en Landschap“. Ook mijn eigen club GMV lijkt voor te zijn, bestuurslid of niet, mijn mening wil ik kunnen blijven delen. In Januari schreef ik hier ook al over.

Nu, ik ben faliekant tegen een dergelijk ministerie. Een jaar of tien geleden was ik voor de afschaffing van een ministerie van Landbouw en Visserij en nu moeten we in mijn ogen gewoon stap twee gaan zetten.

Er zijn immers alleen maar lobby argumenten en geen rationeel inhoudelijke argumenten. De Rabobank is in grote mate afhankelijk van de boeren(economie) en dus snap ik hun standpunt (dat dus eigenlijk geen advies mag heten). Dat LTO meer macht probeert te creëren snap ik ook nog wel (mensen, het is niet meer!).

Nee, ik zeg stop de verdere verrommeling van ons publieke bestel, en ga eens zakelijk rationeel redeneren. Of een nieuw groen-rechts polderkabinet de rug recht weet te houden? Let’s see.

Hier nogmaals mijn argumenten:

  • Boeren, tuinders en veehouderij is een economische sector. Ik zie geen enkele reden waarom boeren wel, maar de scheepvaart niet een eigen ministerie en/of staatsecretaris zou moeten hebben. De zakelijke kant van de landbouw hoort dus bij EZ.
  • Eten, voedselveiligheid en gezondheid is een onderdeel public health. Deze tak van sport (dus inclusief NVWA etc.) hoort gewoon onder een separaat ministerie van Gezondheid. En ja, natuurlijk met meer aandacht voor preventie.
  • Het milieu, duurzaamheid, uitstoot van ammoniak, mestwetgeving, dierziektes etc etc. Die zijn Duurzaamheid en Leefomgeving onderwerpen. Maak gewoon een groen Ministerie met daarin alle aspecten rondom Milieu, Duurzaamheid en een prettige leefomgeving.
  • Collectief (praktisch) onderzoek en Innovatie is een puur economische activiteit. Deze activiteit verdient een staatssecretaris van Innovatie (onderdeel van EZ). Dus DLO en TNO fuseren en onder dit ministerie houden.
  • Onderwijs en fundamenteel onderzoek (universiteiten) horen natuurlijk bij het ministerie van Onderwijs. Wageningen Universiteit en HAS den Bosch dus een gelijke status geven als TU Delft of InHolland. Simpel.

Een scherpe scheiding der machten dus zoals ik schreef in Januari.

Ik zeg daarom: stop de lobby, start rationeel denken en handelen.

 


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.