@Redactie Tegenlicht : "Er is geen Beta-tekort"

Vanochtend heb ik de Tegenlicht uitzending gezien "Holland gets talent". Mijn nekharen gingen overeind  staan, en dan niet van de twee jonge ondernemers die een China-talent bureautje hebben opgericht, maar wel van DPI en van de redactie van Tegenlicht.


Eerst maar even DPI, DPI is een zg technologisch topinstituut. Dit soort constructen bestaan sinds een jaar of 10, en zijn voornamelijk financiële vehikels waarbij de overheid 50-75% van de kosten betaalt, een paar grote bedrijven (vrijwel zonder uitzondering multinationals) een beetje sponsoren (en in de regel 75% subsidie krijgen op onderzoek wat ze normaal zelf gedaan zouden hebben), maar wel 100% van de resultaten en IP krijgen (sic!), en waarbij de universiteiten en kennisinstellingen zoals TNO en DLO, lekker betaalde projecties krijgen. Dit soort virtuele instituten zijn populair -ook in de voeding, daar heet het TIFN- en als je de belangen van de gevestigde macht bij elkaar optelt snapt je wel waarom. Innovatief MKB staat weer in de kou, en werknemers (eigenlijk moet ik zeggen uitzendkrachten) ook. De gedachte is dat meer onderzoek ook leidt tot meer innovatie. En die gedachte klopt NIET. Ik ben daarom geen voorstander van dit soort PPS'en.

Dan de redactie van Tegenlicht. Het gemak waarmee de volgende stelling maar weer eens van stal wordt gehaald. "Nederland kent een toenemend tekort aan hoogopgeleide onderzoekers in de technische en exacte vakken". Beste redactie: "waar haalt u deze onzin stelling vandaan". Ik zal u uit de brand helpen, er is geen hoogopgeleid tekort, waar baseert u dit op. Wel is er een tekort aan prettige banen met perspectief, en vooral is er een tekort aan WERKGEVERS die fatsoenlijk betalen. Beta's worden zolang ik werk onderbetaald t.o.v. ander hoogopgeleide beroepsgroepen. Natuurlijk stappen Beta's daarom ook in management functies, vind je het gek bij virtuele instituten zoals DPI en TIFN krijgt je een tijdelijk contract voor een hongerloontje. En bij TNO en DLO zit het vol met grijze mannen die hun ambtenaren status koesteren en lekker blijven zitten. Wie wil daar nog werken?

Er is wel een tekort aan laag-opgeleide techneuten. Maar niet aan hoogopgeleide. De hoogopgeleide techneuten die afstuderen, die willen vanwege HRM beleid niet bij een universiteit blijven hangen. En dat is maar goed ook, DAT zou pas een waste of talents zijn. Ik geef elke afgestudeerde techneut helemaal gelijk als deze gelijk naar de industrie gaat en ik geef deze afgestudeerde ook gelijk als deze naar verloop van tijd een beter betaalde baan aanneemt. Een goed techneut heeft minimaal zeven jaar (netzoals vroeger een vakman) nodig om in zijn van te rijpen, om het werkelijk te snappen en van toegevoegde waarde te zijn. minimaal 7 jaar dag en nacht bezig zijn, en hard blokken. En tegen die tijd heeft ook de techneut een partner en kinderen en wil hij of zij een fatsoenlijke salaris.

Zolang dat niet het geval is, zal de kennisparadox -veel wetenschap, weinig vernieuwing- blijven bestaan. En dat redacties zoals Tegenlicht dit soort programma's maken, geeft vooral aan dat er geen kennis zit in de journalistieke kant rondom het onderwerp Innovatiemanagement. En directeuren van DPI en TIFN die klagen over tekort aan personeel, zouden eens stevig moeten gaan nadenken over hun eigen HRM-beleid, daar schort het. Ondertussen wens ik de twee ondernemers met een China-talent bureau vooral heel veel goede business toe.

PS als ik tijd heb, schrijf ik hier ook nog wat over ">"de kenniseconomie uitzending van Tegenlicht"

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.