Pascalisatie : introductie in hoge druk technologie (HPP)

Bijna 15 jaar geleden - ik werkte net in het domein gas en stofexplosies - kwam een manager van Wageningen-UR op me afgelopen en vroeg of ik eens langs wou komen in Wageningen. Aldaar kwam ik aan in een vreselijk inspirerende omgeving ** waar jonge techneuten en ervaren onderzoekers samenwerkte aan de nieuwste voedselverwerkingstechnologieën: Pascalisatie, PurePulse (PEF 2.0) en MAP (nu doorontwikkeld naar EMAP en laserperforatie). Ik ben sindsdien gegrepen door deze duurzame technologie die zonder gebruik te maken van chemicaliën en e-nummers voedsel koud kan pasteuriseren.

Eind jaren negentig van de vorige eeuw start tevens ook de eerste commercieel applicaties in de VS, en hoge druk technologie -pascalisatie- staat nu sinds een jaar of 4 eindelijk ook op doorbreken in Europa. Dit heeft (te) lang geduurd, maar eindelijk gaat het een beetje lopen. Zo worden kreeften en oesters in Helmond gepascaliseerd en is een partner van ons inmiddels groot in gepascaliseerd sap (maar ook Juiceboms en Volsmaakt). Binnen een paar jaar zal ook PATS doorbreken (ik ben nog steeds trots dat ik een bijdrage heb kunnen leveren aan de ontwikkeling van dat proces).

Hieronder een filmpje met uitleg over het productieproces:



** Toen wel, sinds 10 jaar fout management heeft deze cultuur inmiddels kapot gemaakt. Gelukkig vinden innovatieve wetenschappers en ondernemers zich buiten de WUR om. Een open bedrijfscultuur waar professionals met ervaring hun gang kunnen gaan bepaald innovatie en niets anders.


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.