Innovatie in de Praktijk - Pascalisatie

Sinds 1998 ben ik bezig met pascalisatie (HPP, High Pressure Processing). De laatste jaren richt ik me voornamelijk op productontwikkeling en productlanceringen. Samen met JuicyLine beheren we sinds bijna twee jaar de eerste fabriek in Nederland. Inmiddels draaien we bijna 20 uur per dag, 6 dagen per week. Sappen en Smoothies worden o.a. verkocht in Frankrijk (Carrefour) **. Daarnaast hebben we tientallen andere producten ontwikkeld (o.a. GreenJuice), en zullen in de loop van dit jaar ook de eerste A-merk producten op de markt komen.

In februari hebben we een leuke "sapdag" gehad, waarbij we samen het verschil tussen een gewoon sap, een concentratensap en een gepascaliseerd sap hebben geproefd. Een paar weken geleden was ik in Zweden bij onze partner Avure. Een kort filmpje staat hieronder. Ook hebben we een paar weken geleden een fantastische klantendag gehad in Monster bij Koppert Cress (Rob Baan). Onder de leiding van onze partner en pascalisatie ambasadeur Moshik Roth ('t Brouwerskolkje) hebben we zitten proeven en inspireren! En zoals het er nu uitziet (details kan ik nog niet delen :-) ), hebben we ook een leuk evenement tijdens Sail Amsterdam.



Samen met onze partners gaan we nu een tweede productielijn installeren en beginnen met kant-en-klaarmaaltijden, enkele andere relaties hebben plannen om met de kerst met iets bijzonders te komen (daar kan ik nu nog niet over praten). Ons zakelijk model is een beetje afgekeken vanuit de ICT, we hebben een zg toll-manufactering (loonwerk) bedrijf gemaakt, waarbij derden op basis van een vergoeding per dag, per uur of per product een behandeling kunnen komen uitvoeren, zonder dat er een grote investering gedaan hoeft te worden. Open Source dus. Uiteraard geeft TOP b.v. bij de productonwikkeling (verpakking, microbiologie, enzymatische aspecten, recepturen, kostprijsberekeningen, etc.) alle ondersteuning om ook snel succesvol te kunnen zijn. De wereldkennis over pascalisatie / HPP hebben we immers geconcentreerd bij ons in Wageningen.

Wat is de toekomst van pascalisatie? Ik denk dat dit de komende drie jaar een enorme vlucht gaat maken in Noord Europa. Wij verwachten binnen nu en enkele jaren ongeveer vijf productielijnen geïnstalleerd te hebben. Daarnaast gaan we nu ook aan de slag met hogedruk sterilisatie (PATS, zie ook een eerder stukje hier op F4I). Samen met Ludo van Schepdael, Hans Hoogland, ben ik uitvinder van dit proces, en heb samen met Ludo een eerste pilot-lijn bedacht en geïnstalleerd. Spijtige genoeg heeft WUR niet de visie en niet de competentie om hier werkelijk slagen in te kunnen gaan maken. We gaan het daarom maar zelf doen! U hoort nog van ons.

** En waarom niet in Nederland? Simpel, onze supers willen alleen goedkoop, en hebben geen cent meer over voor een premium prijs. Pascalisatie is ongeveer 25-35 cent per liter duurder (verssap kost ongeveer 1,20 inkoopprijs super). Tja, gratis een dergelijke behandeling uitvoeren kan dus niet.





Reacties

  1. Beste mensen,

    Kan ik mijn soepen ook houdbaar maken middels Pascalisatie.
    Dus onze huidige verpakking (glazen potten)
    En er een volconserve van maken.
    Ik zie dat het vooral met koelverse producten gebeurd.
    Is er mogelijk een mengsel tussen autoclaveren en pascalisatie mogelijk en kunnen we onze huidge stoomautoclaven hierop inrichten?

    met vriendelijke groet,

    Michel Jansen

    tel: +31629550259
    fax: +31505260781
    email: info@kleinstesoepfabriek.nl
    internet: www.kleinstesoepfabriek.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.