Zakelijke modellen - gratis bestaat niet!

Raymond Witvoet is adviseur bij Syntens en tevens lid van #CoT (Community of Talents). Zoals bekend mag zijn vind ik veel adviseurs bij Syntens persoonlijk erg vriendelijk, maar ben ik voor het opheffen van deze organisatie (maar daar gaat dit stukkie niet over). Zonet zag ik een twitter berichtje van Raymond voorbijkomen in Tweetdeck (zie tips):

Volgens mij zijn er maar vier verdienconcepten, 1) indirect 2) uurtje factuurtje 3) marge/lump sum 
4) abonnement http://slidesha.re/dwXChG

Ik kon het toch niet laten om snel even naar zijn slides te kijken. Mijn eerste reactie op twitter was dat er toch iets meer verdienmodellen mogelijk zijn, dan de door hem genoemde vier:

@Raymondwitvoet bijna goed: 5) nocurenopay, 6) participatie/JV, 7) leadgeneration, 8) innovatie/investering, ...

Bekend mag zijn dat onze bedrijfsfilosofie is dat alleen de kennis -nog specifieker informatie- bij ons gratis is (mits we natuurlijk niet gebonden zijn aan geheimhouding), maar dat ideeën en mensen nooit gratis kunnen zijn. Een goed idee heeft 'toekomstige' waarde, en in het gros van de gevallen wordt het door mensen wel prettig gevonden om een salaris te krijgen. Vandaar ook mijn terughoudendheid om 'zomaar' mee te doen met brainstorm sessies. Binnen TOP hebben we overigens een mix van zakelijke modellen. En voor de geïnteresseerden hierbij een woordenlijst rondom innovatie.

Terug naar  het berichtje van Raymond. Hij heeft gelijk, in samenwerkingen gaat het niet alleen om de inhoud, maar juist ook hoe partners in een samenwerking ook zakelijk verder komen. Daar wordt de term business model voor gebruikt. Ook in het o zo populaire Open Innovatiemodel (p28) is het opstellen van een goed business model of het aanpassen van een zakelijk vorm (business model redesign) erg belangrijk.

Jan Peter Van Doorn heeft een mooi stukje geschreven over marketing (nou ja, eigenlijk ontmarketing). En daarin staat de essentie ook, innovatie producten en diensten dienen ook worden verkocht. Wat je verkoop en hoe, wordt omschreven in het business model. Ik raad zelf altijd aan om ook What Would Google Do te lezen. Hieronder staan de slides van Raymond.



Reacties

  1. Hoi Wouter,

    Wat vriendelijk dat je hem oppikt.

    Jouw aanvullende verdienconcepten 5, 6, 7 en 8 zijn volgens mij echter allemaal varianten van de eerste 4.

    No cure no pay is nog steeds een vast bedrag voor een dienst. Er is alleen een voorwaarde bijgekomen dat er niet betaald wordt als het niet gelukt is.

    Participatie is voor mij ook marge. Je stopt ergens geld in, je laat dat groeien en bij verkoop neem je het verschil (marge) als winst.

    Leadgeneration is toch een ander woord voor commissie? Die valt dus ook onder indirect.

    Innovatie en investering? Een participatie is toch ook een investering? Volgens mij zijn derhalve ook hier de principes hetzelfde.

    Innovatie zelf is toch geen verdienconcept. Het is een aanzet tot maar uiteindelijk verdien je je geld volgens mij op een van de 4 manieren die hierboven staan!

    Groetjes,

    Raymond

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.