Offtopic topic : @Bloomberg Steve Jobs van Apple

Ik twijfel of ik dit berichtje moet schrijven. Een derde keer dat ik hier op dit blog laat zien dat ik een Apple fanboy ben, eigenlijk hoort dat niet. De eerste keer in januari 2010 en later een kort berichtje rondom digital art op de iPad. Nu een heel ander type bericht; dit keer gaat het over Steve Jobs. Zonder Jobs geen Apple, het is heel bijzonder wat hij in de laatste 13 jaar voor elkaar heeft gekregen. De bedrijfssituatie van Apple was niet super goed in die tijd, en nu in 2010 is het bedrijf in beurswaarde al groter die van Microsoft.

Natuurlijk heeft dat te maken met de nieuwe producten waarin de combinatie vormgeving, gebruiksgemak en kwaliteit goed zijn gecombineerd (xPhone). De vraag is natuurlijk hoe het komt dat dat is gelukt. Mijn antwoord: door de leiderschapskwaliteiten van Steve Jobs. Het lijkt -weten doe ik het niet- dat hij een verlicht despoot is. Hij een zeer duidelijke visie, heeft zijn team onder controle, en lijkt ook wel een beetje een controle freak te zijn. Niet echt een Nederlandse manier van leiding geven. Maar wel erg effectief! Bloomberg heeft een fraaie documentaire gemaakt met de titel "Bloomberg Game Changers" (kijk ook de versie van Mark Zuckerman / Facebook, en naar de TED lezing van Evan Williams / Twitter). In de laatste minuten wordt het woord re-invent (heruitvinden) vaak gebruikt: Steve Jobs did re-invent the phone, did re-invent the computer, did re-invent the music player, and he will probably re-invent the TV as well.




Aanvulling 17 oktober 2010

Apple 10 jaar verder:


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.