Nederland Innovatieland 3.0 - En toch is subsidie nog niet zo gek

Ik zal er geen gewoonte van maken om zomaar een artikel schaamteloos te kopiëren; maar nu doe ik het toch. Bij mijn visie rondom Nederland Innovatieland 3.0 geef ik vaak aan, dat je beter kunt lenen dan kunt subsidiëren. Subsidie is immers schenkgeld, en dat geeft eigenlijk verkeerde prikkels. Ben ik daarom TEGEN subsidie? Nee, dat zeker niet. Hieronder schrijft George Vlug waarom er best reden zijn om WEL een subsidiesysteem te willen blijven hebben. Ik deel zijn argumenten.

Vaak kijken ondernemers met een schuine blik naar subsidies. Noodzakelijk kwaad, vergelijkbaar met de belastingaangifte, een tetanusprik of een bezoek aan schoonmoeder. Dat is begrijpelijk.

De wirwar aan wet- en regelgeving, de vuistdikke programma documenten en de uren aan werk die het kost om een subsidie in te dienen, zijn nu niet bepaald de meest leuke ondernemingen, echter daarmee niet minder noodzakelijk. Sterker nog, subsidies zijn in deze tijd misschien wel de redding voor de innovatie, ontwikkeling en creativiteit binnen je bedrijf.

In tijden van economische tegenwind bezuinigen bedrijven snel op de marketing, innovatie en R&D-uitgaven. Vaak is dit onverstandig, want het zijn nu juist deze aspecten die je organisatie helpen nieuwe markten open te breken, de klant te binden en de medewerkers geïnspireerd te houden. Het is goed mogelijk dat je je niet gesteund weet in dit standpunt en net als elke andere innovator te maken krijgt met de bekende bedreigingen voor de innovatie binnen het bedrijf. Ik heb de meest gehoorde punten van kritiek even op een rij gezet, maar deze ook direct aangevuld met een mogelijke oplossing vanuit de beschikbare subsidies.

Bedreiging 1: Onvoldoende kapitaal
Bij de bank hoef je nu niet aan te komen voor de financiering van je innovatie-activiteiten en ook is het steeds moeilijker om hiervoor intern geld beschikbaar te krijgen. Wel zijn er veel subsidiemogelijkheden die je kunnen helpen bij de financiering van uw project. Vaak is het een kwestie van het juiste project op het juiste moment uitrollen.

Kijk eens naar de thema’s die worden gesteund binnen je regio. Woon je bijvoorbeeld in de Randstad en wil je iets innovatiefs ondernemen binnen bijvoorbeeld het vakgebied ICT/nieuwe media of Life Sciences, dan zul je wellicht veel hebben aan het ‘Pieken in de Delta‘-programma.

Daarnaast zijn er interessante fiscale regelingen. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de innovatiebox, hiermee verlaag je het percentage van de vennootschapsbelasting. Ook heb je recht op tot wel 64% subsidie op de loonkosten voor productontwikkeling via de WBSO-regeling. Je kunt deze fiscale voordelen gerust stapelen met andere subsidies. Dat geldt ook voor bureaus die in opdracht werken.

Bedreiging 2: Onvoldoende know-How
Succesvolle innovatie begint overwegend met goed onderzoek. Er is binnen de organisatie alleen niet altijd de nodige kennis aanwezig. Hier kun je twee dingen aan doen. Je kunt je eigen medewerkers verder opleiden, of je kunt kenniswerkers van buitenaf inhuren. In beide gevallen zijn er goede subsidiemogelijkheden. Zo kun je in veel gevallen de medewerkers gratis laten scholen, dat wil zeggen; je kunt de kosten in mindering brengen op de loonbelasting. Vaak kunnen interne opleidingstrajecten daar ook voor in aanmerking komen, mits in de juiste constructie.

Ook zijn er vouchers beschikbaar waarmee je expertese van buitenaf kunt financieren. Een soort tegoedbon voor onderzoek zeg maar. Deze kunt je gebruiken bij kennisinstellingen, universiteiten, maar ook bij adviesbureau’s.

Wanneer jijzelf in de coaching of advisering zit, zou je deze regelingen kunnen gebruiken om je diensten grotendeels gratis aan te bieden.

Bedreiging 3: Te hoog risico
Innovatie draait om risico’s nemen. Trial by error, experimenteel onderzoek. “Als je nooit onderuit gaat, heb je waarschijnlijk niet hard genoeg gerend.”

Echter, de financieel verantwoordelijke heeft vaak heel andere idealen. “Als ik vandaag ergens een euro in stop, moeten er morgen twee uit rollen”. Dat is bij innovatie zelden het geval. Dit is nu juist het risico waar iedereen zo bang voor is in deze tijd. Uiteraard is dit gegeven slecht op te lossen, maar je kunt wel proberen het risico zoveel mogelijk te beperken met subsidies.

Want wanneer je elke euro die je in innovatie steekt voor een groot deel weer terug krijgt via subsidies en andere overheidsreglingen, is het risico steeds beter te verantwoorden. Bij een optimale inzet van de beschikbare fiscale regelingen, opleidingssubsidies en kansen binnen nationale en regionale subsidie-thema’s, kom je vaak een heel eind. Sterker nog, ik sluit niet uit dat je als bedrijf zelfs winst maakt op innovatieve activiteiten voordat überhaupt een marktintroductie plaats vindt.

Samenwerking
Ook is het denk ik verstandig om te kijken naar mogelijke samenwerkingsverbanden. Immers, je bent niet de enige die vooruit wilt. Er zijn tal van ondernemers binnen uw branche, vakgebied of regio die met dezelfde problemen en uitdagingen spelen.

Wanneer je deze belangen weet te bundelen heb je goud in handen. De overheid stimuleert deze samenwerkingen namelijk voluit. Niet alleen kun je gebruik maken van elkaars expertise, vergroot je de mogelijkheden voor een passende impelementatie en spreidt u de risico’s, ook ontstaan er tal van interessante subsidies. Denk bijvoorbeeld aan het IPC of Kansen voor West. Het kan daarom waardevol zijn om je met je innovatievraagstukken te wenden tot een branchevereniging of de regionale businessclub.

Overwegend zijn er vele kansen voor ondernemers op het vlak van subsidies, slechts zelden worden deze ten volle potentie benut. In deze tijd waarin de druk op innovatie steeds meer toeneemt, kunt u ze gebruiken om uw daadkracht te behouden of zelfs te vergoten en het venijn uit de risico’s te halen, want zeker nu geldt; stil staan is ……..

George Vlug

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.