Zakelijke modellen - gratis bestaat niet!

Raymond Witvoet is adviseur bij Syntens en tevens lid van #CoT (Community of Talents). Zoals bekend mag zijn vind ik veel adviseurs bij Syntens persoonlijk erg vriendelijk, maar ben ik voor het opheffen van deze organisatie (maar daar gaat dit stukkie niet over). Zonet zag ik een twitter berichtje van Raymond voorbijkomen in Tweetdeck (zie tips):

Volgens mij zijn er maar vier verdienconcepten, 1) indirect 2) uurtje factuurtje 3) marge/lump sum 
4) abonnement http://slidesha.re/dwXChG

Ik kon het toch niet laten om snel even naar zijn slides te kijken. Mijn eerste reactie op twitter was dat er toch iets meer verdienmodellen mogelijk zijn, dan de door hem genoemde vier:

@Raymondwitvoet bijna goed: 5) nocurenopay, 6) participatie/JV, 7) leadgeneration, 8) innovatie/investering, ...

Bekend mag zijn dat onze bedrijfsfilosofie is dat alleen de kennis -nog specifieker informatie- bij ons gratis is (mits we natuurlijk niet gebonden zijn aan geheimhouding), maar dat ideeën en mensen nooit gratis kunnen zijn. Een goed idee heeft 'toekomstige' waarde, en in het gros van de gevallen wordt het door mensen wel prettig gevonden om een salaris te krijgen. Vandaar ook mijn terughoudendheid om 'zomaar' mee te doen met brainstorm sessies. Binnen TOP hebben we overigens een mix van zakelijke modellen. En voor de geïnteresseerden hierbij een woordenlijst rondom innovatie.

Terug naar  het berichtje van Raymond. Hij heeft gelijk, in samenwerkingen gaat het niet alleen om de inhoud, maar juist ook hoe partners in een samenwerking ook zakelijk verder komen. Daar wordt de term business model voor gebruikt. Ook in het o zo populaire Open Innovatiemodel (p28) is het opstellen van een goed business model of het aanpassen van een zakelijk vorm (business model redesign) erg belangrijk.

Jan Peter Van Doorn heeft een mooi stukje geschreven over marketing (nou ja, eigenlijk ontmarketing). En daarin staat de essentie ook, innovatie producten en diensten dienen ook worden verkocht. Wat je verkoop en hoe, wordt omschreven in het business model. Ik raad zelf altijd aan om ook What Would Google Do te lezen. Hieronder staan de slides van Raymond.



Populaire berichten van deze blog

Een toekomstvoorspelling: gratis elektriciteit in 2020 voor alle huishoudens in Nederland.

Voldoende beschikbaar en super lage prijzen zijn immers goed voor jou en mij ... ...

Met een glimlach: Hoe de Richtlijnen goede voeding 2025 eruit zouden kunnen gaan zien. #hormoonfactor, #softpaleo, #flexitarier20