De Bonenprofessor (4) slaat de plank mis. WUR gaat weer over de grens. Wie grijpt in?

Ik moet nageven, voor buitenstaanders zal het niet helder zijn wat het verschil is tussen i) het doen van onderzoek, ii) het doen van ontwikkeling en iii) innovatie(processen). Gelukkig heb ik in de laatste 10 jaar hier al uitvoerig over geschreven.

Ook ga gelijk maar ronduit toegeven: Mijn persoonlijk mening is politiek gekleurd, ik ben sterk van mening dat een universiteit vooral focus moet leggen op opleiding van jong talent en het doen van fatsoenlijk goed fundamenteel onderzoek. Technologie ontwikkeling en opschaling hoort daar niet bij.

Opschaling, voedselproduct ontwikkeling, marktverkenningen en productie (en verkoop), zijn bij uitstek aspecten voor het private domein. Universiteiten -betaald met gemeenschapsgeld- mogen nooit deze activiteiten uitvoeren. Ik volg hierbij de principes van Cie Cohen (1996) beschreven in het rapport Markt en Overheid. Innovatie – het #doen in de #praktijk – behoort altijd tot het domein van de vrije markt.

Om een voorbeeld te noemen:

Ikzelf weet niet hoe het coca-cola recept in elkaar zit, ik zou graag willen weten hoe dit op detail in elkaar zit. Welke universiteit (op kosten van de maatschappij, ik wens er niet voor te betalen) helpt me om a) de exacte ingrediƫnten te achterhalen, b) het Proces te ontwikkelen en de technologie op te schalen, c) met consumentenonderzoek te achterhalen hoe de smaak geoptimaliseerd kan worden. **

Mijn volgende actie gaat zijn: informatie opvragen bij de universiteit, indien deze niet volgt, dan ga ik een WOB verzoek indienen of zo. Misschien wordt het tijd voor ‘crowd-wobben’ of zo.

Dit is artikel 2 -eigenlijk artikel 4- in een meerluik over het falen van innovatiebeleid. Artikel 1 staat hier.

** onzin natuurlijk, net als dat het onzin is om te vragen om muziek te maken. En dit is de strekking van het eerste Foodlog artikel.


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!