De Bonenprofessor (3) slaat de plank mis. WUR gaat weer over de grens. Wie grijpt in?

Gisterenmiddag hebben we allemaal persberichten kunnen lezen over de WUR die aan plantaardig biefstuk werkt. De eerste reactie is : Mooi, behalve als je de historie een beetje kent. En wilt nadenken over de rol van Universiteiten in Nederland. En als je wilt nadenken over de toekomst van Nederland en vooral van innovatief MKB, startups en ondernemers (die immers voor werkgelegenheid zorgt). Neen, dit is een traject dat illustreert hoe de grote belangen verlopen, hoe vriendjespolitiek in de polder verloopt, en hoe niemand durft te vertellen dat de keizer in zijn nakie staat. Ik ga een meer-luik (drie?) schrijven over dit onderwerp.

Eerst zal ik maar een disclaimer gever. Eigenlijk twee:

  • Ik had een belang in de vleesvervangers wereld. De derde generatie -net als kip- vleesvervanger waarmee o.a. de Vegetarische Slager groot geworden is, komt uit ‘ons’ nest. De technologie is door mijn vriendje ontwikkelt, wij hebben jaren op een houtje gebeten bij TOP (met dank aan het fantastische team!), we als voormalig aandeelhouders hebben ons pensioengeld op het spel gezet om een succesvol bedrijf neer te zetten. Het betreffende bedrijf is vorige maand verkocht (en wij zijn blij met de prijs) en ikzelf noch mijn zakenpartners hebben nu nog aandelenposities.
  • Ik ben de grootste voorstander van fundamenteel onderzoek (mits gepubliceerd). Ik ben een nog grotere voorstander van het verduurzamen van ons eetsysteem en dus ook van plantaardige eiwitten. Hierbij geldt grosso modo: Voldoende eiwitten eten (ook van plantaardige bron) en nog veel meer groente. Mijn uitgangspunt is: “wil je vleeseters zover krijgen om vleesvervangers te eten, dan moeten deze vleesvervangers gewoon ‘heel erg goed zijn’. Gewoon lekker dus”. Alle bedrijven die hun nek uitsteken om een heerlijk plantaardig product te ontwikkeling en succesvol in de markt te zetten daar dienen we respectvol mee om te gaan, deze bedrijven zouden onze steun moeten verdienen.

Nederlandse bedrijven in de vleesvervangerswereld zijn werkelijk super. Ze steunen elkaar en weten dat ze samen ‘de koek’ groter moeten gaan maken. Deze bedrijven zijn verenigd in “Het Planeet” en hebben recent een meer jaren visie neergelegd “Green Protein Alliance“. We lopen in Nederland werkelijk voorop. Echt super! De omzetten in de sector zijn nu nog heel erg bescheiden (nog geen 2-4% van de vleeswereld, waar nog minsterns 5 miljard in omgaat) en deze individuele “Het Planeet” bedrijven moeten nog steeds alle zeilen bijzetten om te groeien en hun organisatie voldoende te kunnen blijven financieren.

Waar gaat het over in mijn meerluik? Het gaat over het verbranden van gemeenschapsgeld geld, het gaat over het herfinancieren van eerder reeds gedane projecten, het gaat over technologie ontwikkeling en opschaling aan een universiteit met gemeenschapsgeld en zonder dat daar de kennis en kunde, en ervaring bijzit, het gaat over de geschiedenis die zich herhaalt. Het gaat zeker niet over fundamenteel onderzoek. Het gaat ook over keihard liegen, het gaat over technologie waar in de jaren tachtig al aan is gewerkt (inclusief octrooien) en het gaat over overheidsorganisaties die kleine MKB bedrijven (blijven) frustreren (en zelfs beconcurreren).

Vandaag heb ik weinig tijd -ik ben immers jarig- vandaar dat het een meerluik gaat worden. Hierbij alvast het eerst leesvoer:


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn