Algenvegavlees met smaak en bite #FNGO

Vandaag was de zeer geslaagde opening van het nieuwe FND/TIFN programma. Bijna 500 mensen zijn op komen draven, en hebben geluisterd naar inspirerende lezingen. Vooral de locatie (en het weer!) was fantastisch. Voor mij was het de eerste keer dat ik een bezoekje bracht aan Ford Voordorp, en voor een ieder die een congres wilt organiseren: deze locatie kan ik van harte aanbevelen!

Het meeste bijzondere concept product dat ik vandaag heb gezien is gemaakt door de bedrijven Phycom (algenproducent voor humane toepassingen) en Ojah (eetBeeter, kijk vooral nog eens naar dit RTL-Boulevard filmpje). Beide bedrijven hebben een prototype van een vegetarische-algen-vleesvervanger getoond, en werken samen met Annechien ten Have (zie ook Foodlog "ik ga in algen"). Dit soort initiatieven helpen om ons voedselsysteem verder te verduurzamen, en vooral om onze fosfaat-cycli verder te sluiten. Intimi - waaronder ondergetekende :-), maar ook Dick Veerman en Peter Jens - mochten ook een hapje proeven vandaag. Ik kan kort zijn: lekker!



Wel is het bijzonder om een dergelijk "groen" product te eten. Dat heb ik maar eens nagevraagd bij Phycom, wat blijkt het geval. Er is bewust gebruikt gemaakt van een groene algen, maar er zijn ook gele, rode en kleurloze algen te maken door Phycom. Beide bedrijven hebben voor de TIFN/FND opening bewust een beetje willen shockeren en daarom de zeer groen gekleurde variant getoond.

Ik heb er alle vertrouwen in dat beide bedrijven in de toekomst met lekkere en duurzame alternatieve eiwit-producten op de markt zullen gaan komen. TOP b.v. helpt overigens Annechien, Phycom en OJAH bij de receptuurontwikkeling, en rondom de thema's voedselveiligheid en hygiëne bij productie.

(nog een laatste opmerking: vrij schokkend dat TNO 1.5 miljoen heeft gekregen, voor iets dat twee jonge bedrijven nu al kunnen maken. Annechien heeft gelijk, met dat soort bedragen kan je innovatieve producten nog voor de kerst in de winkel hebben liggen)

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn