stadslandbouw - een leerzaam en illustratief TED filmpje

Het beeld over 'stadslandbouw' geschetst door Jan Willem van der Schans is in mijn ogen nog steeds niet reëel. Een te romantisch beeld op een te kleine lengte-schaal. Rotterdam en Amsterdam zijn dorpen vergeleken bij steden als Londen of NY.

Als we heel Nederland nu eens zouden beschouwen als een grote stad van 16 miljoen bewoners, dan hebben we gewoon in de praktijk al stadslandbouw. Op zijn minst geldt deze gedachte al voor de randstad. Natuurlijk zijn landbouw en steden onlosmakelijk met elkaar verbonden. Naar mate we duurzamer gaan worden en transport (foodmiles) duurder en maatschappelijk onwenselijker wordt, is een juiste planning van landbouw en stedelijk gebied gewenst. Natuurlijk is het daarom goed dat mega-cities zoals Londen, Parijs, NY etc hier mee aan de slag gaan.

Maar ik ben heel positief : binnen Nederland hebben we deze situatie al. Het is een kwestie van vasthouden en zorgen dat boeren een plekje blijven houden (en dan bedoel ik als producent van voedsel, niet als beheerder van een 'recreatiegebied'). Juist daarom is het zo belangrijk om de discussie over ons eetsysteem serieus te nemen (zie ook link1, link2, link3 en link4).

Een inspirerend filmpje over stadslandbouw is te vinden op www.ted.com. Carolyn Steel schreef eerder ook Hungry City

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.