Bewegen om af te vallen is niet duurzaam

Op weg naar mijn wekelijkse roeiafspraak op het mooiste roeiwater van Nederland van de vereninging Pontos luister ik op de radio graag naar BNR. Op de zondagochtend is meestal de herhaling van BNR-gezond te horen. Tijdens deze uitzendingen heeft professor Katan een kleine column. Deze week ging het over afvallen - en specifiek afvallen volgens de nieuwste 'goeroe' dr. Frank. Het radiofragment is hier te beluisteren.

Katan zegt: "Voor afvallen bestaat geen quick fix zegt Katan in op BNR. In de basis is afvallen heel simpel. Minder eten en meer bewegen."

En zo is het, afvallen is een balans tussen energie-iname, energie-verbruik en (negatieve) ophoping van energie (het zit iets ingewikkelder in elkaar, de snelheid van ophoping wordt hormonaal geregeld, zie ook Gary Taubes on YouTube, zijn stelling : "obesity is a disorder of excess fat accumulation". Deze hypothese uit 1908 wordt ook Lipophilia). Natuurlijk is voorkomen van overgewicht ook beter dan genezen. Kortom op een gezond gewicht blijven lijkt me veel relevanter. Afvallen is dan immers niet nodig. Toch heeft deze uitspraak van Katan me aan het denken gezet. Te dik zijn is niet alleen erg vervelend voor de te dikke persoon zelf, maar het is ook nog eens harstikke onduurzaam. Dikke mensen zijn slecht voor het milieu. Er zijn immers veel te veel kcal opgenomen, en voor deze kcal is eerst heel wat grondstof in de vorm van gewassen, groente, fruit en vlees teveel genuttigd. Dikke mensen hebben ook meer energie per dag nodig dan dunne mensen.

Als je nu specifiek kijkt naar de activiteit "afvallen", dan is bewegen/sporten helemaal onduurzaam. Je gaat bewust meer kcal verbranden om je eigen energie-voorraad op te branden. Niet echt milieuvriendelijk lijkt me! Minder eten is wat dat betreft een duurzamere manier om je interne energievoorraad op te maken en slanker te worden.

Afgelopen zaterdag stond er weer een heel stuk in de volkskrant over vlees-consumptie. Volgens de Partij van de Dieren zouden we minder vlees moeten gaan eten of een dag in de week bewust geen vlees nuttigen. Mijn advies aan de partij van de dieren: minder vlees consumeren is prima, bewegen is goed voor de gezondheid, maar bewegen om af te vallen is niet duurzaam. Zet dat maar in het partijprogramma. (en een beetje OJAH promoten mag ook wel, deze derde generatie vleesvervanger is EN duurzaam EN heel erg lekker. De discussie over duurzaamheid en vlees op foodlog is getiteld Wormen of naarden?). (zie ook vleeswijzer.nl)



Roeien is overigens de meest fantastische manier van bewegen. Goed voor de longen en vrijwel al je spieren (70% benen, 20% rug, 10% armen). Verder is de belasting van je knieƫn en gewrichten lager dan bij hardlopen. Met mijn roeimaat Daan (DGA van mijn-werk.nl) wordt halverwege, en na afloop ook lang nagesproken over innovatie en ondernemerschap; dubbel inspirerend dus. Voor een ieder die een goede en empatische coach kan gebruiken: neem contact op met Daan via zijn website!

PS de uitzendingen BNR-gezond zijn heel aardig om naar te luisteren. Het archief staat hier.

PPS zie ook de discussie over bewegen en afvallen op foodlog Rode Hoed I (de discussie over het oerdieet). Zelf weet ik helemaal niets over dieeten, en ik verwijs de geĆÆnteresseerde lezer graag dan ook graag door naar Yneke:

25 september 8.49
Yneke Vocking
Dick, wanneer ik een stappenplan zou moeten maken naar een gezonder leven dan zou het rijtje er zo uitzien: eerst meer bewegen, dan minder eten en pas daarna de keuze van voedingsmiddelen veranderen.

En het zou best kunnen dat door voortschrijdend wetenschappelijk inzicht de ideale voeding eruit gaat zien als de oerdis door Muskiet beschreven. Als iedereen zo zou eten dan hebben we inderdaad op wereldschaal een probleem.
Maar met het beschrijven van een ideale voeding ben je er niet. Het moet ook gegeten worden. Bijna iedereen is het er bijvoorbeeld ook over eens dat groente en fruit goed voor je zijn. Alleen lukt het maar weinigen om daar voldoende van te eten.


Aanvulling 10-1-2010
Dick heeft zonet een artikel geplaatst op foodlog. Dr Frank en klaar is Kees.

Liesbeth
Ik geloof in geen enkel wonderdieet. En dus ook niet in dit dieet. En bij elk wonderdieet ontbreekt de broodnodige variatie. De uitgangspunten van zijn dieet (verschuiving naar meer eiwiten) zijn overigens wel juist om af te vallen. Het gaat om
ca 70 -100 gram per dag en maximaal 125 gram eiwit. De reden dat het werkt:
1. je behoudt je spiermassa (en die verbrandt meer)
2. basaal metabolisme gaat niet omlaag
3. eiwit geeft verzadiging

Dit is van mij geen aanbeveling om je vol te proppen me eiwitten. Een gezond dieet bestaat uit meer.


Voor de liefhebbers hierbij nogmaals het Food & Nutrition Delta obesitas verslag.

Aanvulling 3 februari 2010.
De discussie over een gezond voedingspatroon gaat nog even door. Dit keer over vet en verzadigd vet. Lang geleden in 2006 begon Melchior Meijer met de discussie op Foodlog met de titel "Melchior Meijer en de discussie over verzadigd vet". De discussie is 2 dagen geleden weer geopend. Dit keer omdat mijn grote geld Katan :-( te veel nadruk legt op vet en eigenlijk de werkelijke boodschap "vet is niet de issue, maar koolhydraten en suikers wel" niet verkondigd. Dick heeft de experts opgeroepen hun mening nogmaals te verkondigen. Lees vooral de lijn "Martijn, Melchior en Frits: en nu de waarheid over vet!". Geloof het of niet, maar ook dr Frank (Frank van Berkum) doet mee! In het verleden heb ik hem een beetje belachelijk gemaakt (link), maar zijn reacties op de foodlog lijn spreken mij zeker aan.

Reacties

  1. Ik heb persoonlijk ook geen ervaring met afvallen maar het ligt wel moeilijker dan alleen maar kijken naar een energiebalans. Als je minder gaat eten daalt je metabolisme en dan kun je steeds minder eten om hetzellfde gewicht te behouden.
    Verder is volhouden van afvallen uiteindelijk alleen mogelijk als je wel een verzadigd gevoel hebt. Dus WEL goede vetten eten en niet heel weinig vet zoals vaak wordt gesuggereerd. Daarnaast helpen kunstmatige zoetstoffen ook niet omdat je pancreas dan het signaal krijgt dat je glucosegehalte omhoog gaat en dus insuline afgeeft. Gevolg is een instabiel bloedglucosegehalte. Waardoor je weer geneigd bent om te gaan eten.

    Volgens het voedingscentrum waar Yneke Vocking werkt zijn zoetstoffen geen probleem en blijven ze hameren op weinig vet. Geen idee waarom ze dat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klopt dat je metabolisme daalt als je afgevallen bent (het metabolisme hangt oa af van je gewicht en geslacht). Om een verzadigd gevoel te krijgen zijn eiwitten en vezels bijvoorbeeld beter dan koolhydraten en suikers. Ik ben geen expert, dus ben altijd maar voorzichtig om een uitspraak te doen over dit onderwerp. Vetten staan inderdaad een een te kwaad daglicht.

    Meer hierover op: http://www.foodnutritiondelta.nl/images/stories/downloads/fnd_rapport_oeno_22apr09.pdf

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.