De overheid maakt nu ook al reclame voor commerciële CRO's

Inmiddels is het wel bekend bij lezers van dit blog, dat ik moeite heb met de commerciele activiteiten van de semi-overheidsorganisaties zoals WUR en TNO. Dat onze overheid nu ook al gratis reclame filmpjes maakt en verspreidt voor deze commerciele organisaties, dat gaat wel heel erg ver.

Universiteiten dienen wat mij betreft te stoppen met commercieel onderzoek. En overheden dienen alle onderzoeksopdrachten die ze hebben 100% aan te besteden i.p.v. onderhands te gunnen (gelukkig begint men dat door te krijgen: 'Strategieën voor het bevorderen van de vraag naar duurzaam voedsel: toepassingsmogelijkheden voor nudging'). Vooral het voormalige LNV doet tot op de dag van vandaag daar aan mee. Lees voor deze zekerheid nog eens Nederland Innovatieland 3.0.

Er is verder inhoudelijk overigens niets mis met onderstaand filmpje over eiwitalternatieven (1) plantaardig eiwitten, (2) insecten, (3) algen (zie Phycom) (kijk ook nog eens even naar #Beeter, vanaf 2:25 kort te zien):

Reacties

  1. Ik vind dit trouwens geen reclamefilmpje. Het laat zien waar het overheidsgeld aan wordt besteed. Ben trouwens benieuwd wat het nieuwe beleid wordt als het gaat om financiering van innovaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joost, het laat zien dat er geen level playing field is. Het laat zien dat er EN toegepaste onderzoeksopdrachten onderhands worden gegund aan een semi-private partij zoals DLO EN dat onze overheid er geen moeite mee heeft om een eenzijdige reclame film te maken. Mijn suggestie: overheden dienen (1) 100% openbaar aanbesteden EN (2) marketing niet financieren.

    Mijn overige reacties staan bij de linkedin groep duurzaam voedsel. Mijn suggestie is om nog drie filmpjes te maken over hybrides, derde generatie vleesvervangers, algen en wier op kosten van lnv.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.