Het inspirerende polderlandschap nader toegelicht.

Al lang heb ik een simpele foto als achtergrond voor dit blog en op mijn Facebook pagina. Van de week kreeg ik de vraag: Waarom toch deze simpele foto? Nu, daar heb ik zeker wel een reden voor. Sterker nog meerdere redenen. En die ga ik nu proberen toe te lichten. Lees nu even niet verder, en kijk eerst eens naar deze foto's op Facebook.

Dergelijke polderlandschappen bevatten voor mij net zoveel schoonheid als een oud Italiaans of Spaans landschap. Anders dat klopt, maar ook mooi. Italiaanse en Spaanse landschappen heb ik in de laatste twee weken overigens genoeg gezien (met als meest frappante het "Venetië" in Las Vegas), en juist daarom was ik vandaag weer blij even de Flevopolder in te kunnen rijden. Strak, rustgevend en toch natuurlijk en veranderlijk. Oude landschappen zijn meestal (te) statisch.



Waarom hou ik ook van polderlandschappen? Simpel, hier liggen mijn roots. Ik ben geboren in dit landschap en hoe ik ook als twintiger graag naar de Randstad wou en stoer zei 'nooit meer de polder' ben ik daar nu 20 jaar later anders over gaan denken. Polderlandschappen zijn gemaakt door de mens met een beetje hulp van de natuur; gewoon uit niets. Uit niets iets maken (of te wel innoveren) is toch het mooiste wat wij als mens kunnen doen. Creëren, bedenken en dan aan de slag gaan. Een week geleden beargumenteerde ik echter nog dat we de vaardigheid 'het DOEN' lijken te verleren. Mijn Vader, waar ik erg trots op ben, is een van de mensen die zijn hele leven heeft besteed aan het creëren van waarde door de Flevopolder (en specifiek Almere) vorm te geven. Hij DEED.  Heel inspirerend nog steeds voor mijn dagelijkse leven. Beste mensen it's all about value creating. 

Het is dus niet alleen het romantische beeld dat met mijn jeugd te maken heeft waarom ik graag in de Flevopolder kom. Ik gebruik de Flevopolder graag als een metafoor voor positieve verandering, innovatie en de veerkracht van de mens om ook in zware tijden, gewoon door doorzetten, mooie dingen te doen. De kleuren die ik gebruik op facebook en mijn blog hier, zie je steeds terug komen in de polder.

De grote vlakken zijn voor mij totaal niet saai, als je goed kijkt, dan zie je dat er oneindig veel groen en blauw tinten zijn. Verder verandert de lucht en landschap van uur tot uur. Door de lichtinval, het jaargetijde of door de wind. Het is deze dynamiek die mij erg aanspreekt. Verandering en aanpassingen zijn de essentie van onze innoverende samenlevingen. En dit soort samenlevingen blijven welvarend en duurzaam denk ik. Het polderlandschap is voor mij een combinatie tussen impressionisme ('van Gogh') en het abstracte werk zoals bijvoorbeeld van Mondriaan. Je zou kunnen zeggen de ultieme combinatie tussen 'natuur' en 'technologie'. Deze combinatie gaat de essentie zijn in de 6e Kondratief cyclus denk ik.

Dan de kleuren zelf, daar zie ik meerdere verklaringen voor.

A. Het groen van de natuur en het landschap
Het groene spreekt voor zichzelf denk ik. De combinatie van natuur maar toch geregisseerd (strakke lijnen) laten zien wat wij als mens in staat zijn met kleine zetjes de natuur zijn werk te laten doen. De kringlopen water, fosfaat, nitraat, en koolstofdioxide zijn fantastische ontworpen en daar hoeven we eigenlijk niet veel aan te doen (waarschijnlijk kunnen we het alleen verpesten) In tegenstelling tot de grote stad, heb je in de polder nog een directe link met de natuur. Groen is verder natuurlijk nog de kleur van duurzaamheid (ook in relaties!).

B. Het blauwe van de lucht.
Blauw is mijn lievelingskleur en de combinatie van de blauwe lucht en witte wolken die steeds veranderen geeft mij de mogelijkheid om te dromen. Hoe langer en beter je kijkt hoe meer je er achter komt hoeveel dynamiek en tevens nuance in de lucht zit. Dromen is nodig om perspectief naar de toekomst te kunnen geven. Achteruitkijken is alleen zinvol in het kader van analyse, maar de toekomst ligt toch echt voor ons. Blauw is tevens 'liberaal' en de combinatie met het 'groen' weerspiegelt dit mijn politiek voorkeur groenrechts.

C. Het grijze van de wegen.
Ja, de wegen in de polder doorkruizen het groene landschap. Maar deze wegen zijn voor mij een symbool van technologie. Wij 'apen' zijn slim (dankzij onze voeding) en net als Kevin Kelly denk ik dat het gebruik van technologie een logisch evolutionair gevolg is. De kleur grijs van machines -mits duurzaam- is daarom voor mij ook logisch. De weg zelf, die naar de horizon doorloopt, kunnen we gebruiken om naar de toekomst te gaan. Kortom, duurzame groene technologie gaat ons leven interessanter en aangenamer maken.

Deze combinatie zie ik geheel in het polderlandschap. Het polderlandschap is daarmee vitaal. En dat is de reden -tezamen met het feit dat ik er geboren ben- waarom ik Polderlandschappen mooi vind en deze heb gebruikt in mijn blog en Facebook profiel. 



Reacties

  1. Mooie polderfoto - mogen wij die gebruiken voor de FB CoT pagina?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De onderste is van mezelf, dus die mag je zeker gebruiken. De bovenste heb ik zonder toestemming van internet geplukt. Dus daar heb ik eigenlijke niks over te zeggen. ;-) .
    Wat is het linkje naar de CoT FB pagina? Wel leuk om deze hier te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog een reden waarom ik hou van simpele kleuren en vlakken (met diepgang). Ik ben in mijn hoofd druk, ben een denker die veel aan elkaar koppelt. En rust in mijn omgeving (ook thuis) is de manier om balans te kunnen geven aan de complexiteit in mijn hersenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201072375672098&set=a.4119295901272.2170531.1249509623&type=1&theater

    Dit beeld gebruik ik bijna altijd als achtergrond. Waarom? Ik heb eerder een blogje geschreven. http://wdeheij.blogspot.nl/2012/07/het-inspirerende-polderlandschap-nader.html. Er is ook nog een tweede reden. Behalve vooruitkijken naar de toekomst, is het polderland sterk verbonden met mijn verleden. Mijn roots dus, maar ook een landschap met groen(te), schone lucht, gezondheid en vitaliteit. hiermee is het dus ook een metafoor voor #softpaleo

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.