Dagelijkse behoefte groente en fruit via een pil - smartness from nature

Met heel veel plezier lees ik de discussie op foodlog (en natuurlijk in NRC, Volkskrant, Trouw) over pakjes versus geen pakjes. Ik ben zelf frequent consument van fresh-convenience producten en ons bedrijf TOP werkt voor vele producten wereldwijd. Mijn meningen staan in de lijn "30 minuten koken is (geen) tijdverspilling".

Daarnaast kan ik met ongeloofelijk veel plezier genieten van de kunsten van Moshik. Technologisch en creatief zijn er geen belemmeringen om lekker en gezonde vers-gemaks producten te maken (dat het in de praktijk niet altijd gebeurt erken ik gelijk). Volgens mij gaat de discussie helemaal niet over duurzaamheid of gezondheid, maar gaat ie wel over romantiek, gezelligheid en betekenis (en dat is iets persoonlijks, rationele argumenten tellen dan bijna niet mee).

Om nog wat olie op het vuur te gooien, schrijf ik dit blog Item. Janneke en Karin (en @eetschrijver) zullen vast helemaal gaan flippen van de foto's onderaan dit blog de volledige dagelijkse portie groente en fruit in een pil (het is geen grap, het bestaat echt!).

Eerst maar even een inhoudelijke toelichting (wel eerst even doorlezen!). Overheden wereldwijd adviseren ons burgers om 2 stuks fruit en 3 ons groente per dag te consumeren. In Amerika wordt dit 5-a-day genoemd. Waarom precies, daar zijn de meningen nog over verdeeld. Aan de andere kant zijn er consumenten van supplementen die allerlei aminozuren, anti-oxidanten en vitaminen in pil vorm consumeren. Zelf geloof ik in smartness-from-nature, ondanks dat chemisch gezien vitamine c uit natuurlijk oorsprong gelijk is aan vitamine c uit een pil, is inmiddels wel duidelijk dat ons lichaam net even wat complexer in elkaar zit. Chemische componenten beinvloeden elkaar (synergie), en matrix invloeden zijn derhalve echt belangrijk. Dat pleit dus voor 'echt voedsel'.

Katan mag graag aangeven dat wat hem betreft een appel zo gezond is omwille van het feit dat er vooral veel niet in zit. Dik wordt je niet van een appel; groente en fruit hebben een laag droogstofgehalte (3-12%) en de rest is handige maagvulling: Water. Stel nu eens dat we een supergezonde blend maken van 100 gram groente en we verwijderen al het water uit deze blend zonder het product te verhitten. Dit gedroogde poeder verpulveren we dan, en stoppen we in een pil. Mooi, dit is dan groente portie 1. Maak nog twee pillen op dezelfde manier en we hebben de volledige 300 gram. Herhaal dit voor een mooi mengsel van vruchten (ook met rood fruit!) en we hebben twee 'fruit' pillen. 3x een groentepil en 2x een fruit pil keeps de dokter away 100% smartness from nature dus.

Alleen het water is eruit gehaald, de overige micro-nutrienten (inclusief de vezels!) zitten er nog in, en nog in hun 'matrix'. Doen we dit op basis van doorgedraaide (niet verkochte) groente, of op basis van schilresten uit een groentesnijderij dan is het nog duurzaam ook :-).  Ik denk dat ik dit product zelf maar op de markt ga zetten in de Benelux. Verzoekjes voor lekkere en gezonde blends kunnen per e-mail worden opgestuurd. (en dit is nog maar het begin ......)

Reacties

  1. Kijkend naar de foto, zie ik drie pillen van elk 12 cm lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Neen, joh, closeup met iphone. Pil is maximaal 15mm lang. Pil is prima te slikken. Ik zoek nog een zakenpartner die dit op de markt wil gaan zetten met ons. Te leuk om niet te doen. Technologisch en qua productie heb ik alles onder controle, ik zoek nog een marketeer met visie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En hoe zal het met onze ingewanden gaan (maag, darmen) als die inplaats van eten te verwerken alleen maar een paar kleine pillen krijgen. Volgens mij is medisch onderzoek op z'n plaats

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jantr, je neemt dit soort stukken toch niet helemaal serieus he? Enfin, mocht dat wel zo zijn: pillen innemen met veel water :-)
    Natuurlijk kan een supplement geen gezonde voeding vervangen. En een honger gevoel zal er zeker niet minder om zijn als je alleen pillen zou nemen. Kortom, gewoon gezond eten, is en blijft natuurlijk het advies.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super leuk stuk van de eetschrijver:
    http://eetschrijven.blogspot.com/2010/12/de-vermeende-overbodigheid-der-dingen.html

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reuze handig! Wat zijn ze toch knap tegenwoordig! Blijven jullie vooral slimme dingen bedenken, dan neem ik intussen nog zo'n heerlijk knapperig appeltje. Of sappig mandarijntje. Of allebei? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.