Miljarden voor topsectoren leiden niet tot innovatie (FD vrijdag 28 juli 2017) – De stuitende reactie van Kamp

Ik kon het gisteren niet laten om wat aandacht te geven aan het voorpagina artikel van het FD. Voor de zekerheid: ik ben de grootste fan en ambassadeur van goed, vrij en open fundamenteel onderzoek. Ik zeg daarom meer budget, meer vrijheid voor de professoren. Randvoorwaarde daarbij is wel: alle IP wordt van de maatschappij en alles wordt gepubliceerd. Dus geen (juridische onderonsjes) met welk bedrijf dan ook. Verder is het ongelukkig om de usual suspects (veelal de bekende multinationals) te bevragen naar hun ‘wensen’; dat lokt geen (extra) innovatie uit. Groot moet het zelf doen zeg ik daarom.

Het FD nieuws zelf was dus eigenlijk geen nieuws. Nee, het echter nieuws stond in een kadertje: “wij hebben een ministerie en een minister die denkt dat je censuur kunt plegen op een vrije krant”. Hoe haalt een minister het in zijn hoofd om te stellen:

De evaluatie kan alleen toegelicht worden via een interview op voorwaarde dat er in het artikel geen andere reactie aan bod komen, EN dat de minister de vrijheid moet hebben kom citaten naar eigen inzicht aan te passen ook als er geen fouten in staan.

Of te wel de minister wilt een artikel kunnen censureren. Nederland is -hoop ik- toch geen Rusland of Noord-Korea? Heel goed van het FD dat ze een grens hebben getrokken.

PS wat een flauw trucje van een ministerie om in het vakantiehoogte punt een rapport dat al maanden beschikbaar is te publiceren. Oud denken, ongepast.

IMG_0868


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.