In het zonnetje gezet : Prof. Tiny van Boekel (Wageningen Universiteit).

Mijn blogje misbruik ik regelmatig om wat gedachten op schrift te zetten en die te delen, ook kan ik het niet laten om soms eens flink te mopperen. We leven in een vrij land, met gelukkig vrijheid van meningsuiting, dus …. En ja ik trap wel eens op wat teentjes, maar nee, ik heb nog nooit iemand persoonlijk beledigd. Op advies van Bert dus “Hard op de inhoud, zacht op de persoon”.

Mijn primair doel is overigens altijd om de inhoudelijke discussie verder te brengen en feiten daaromtrent delen; en vooral daarna het debat aan te gaan rondom onze privé keuzes. We leven spijtig genoeg inmiddels in een ‘opinie-en-roep-samenleving’ waarin feiten ook tot meningen worden bestempeld. Ja, en ik geef toe, veel ‘wetenschappelijk feiten’ bleken ook achteraf niet zo hard te zijn.

Maar toch, het is niet terecht om na de bankiers, de accountants en de ministers ook erkende wetenschappers te gaan minimaliseren of hen niet meer te gaan vertrouwen. Goede wetenschappers zijn wat mij betreft nederig en vertellen ook dus wat ze niet weten.

Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. Wetenschappers die zich niet gek laten maken. Die proberen een gewoon gesprek aan te gaan, ook met diegene die een andere mening heeft. Onderzoekers die voor de inhoud gaan. Professor Tiny van Boekel is zo’n kennisdrager en tevens groot wetenschapper.

Ik heb nooit de eer gehad om bij hem in de collegebanken te kunnen zitten, wel heb ik projecten samen kunnen doen.  Van Tiny leerde ik heel lang geleden dat er een groot verschil is tussen voedsel (product) en voedings(patronen). Lijkt triviaal, maar als je hierop doordenkt, dan snap je waarom elke discussie over gezonde of ongezonde producten een beetje kul is. We moeten het dus vooral hebben over gezonde voedings(patronen). 

Tiny -immer rustig, bijna introvert- probeert altijd het inhoudelijke gesprek voorop te stellen. Ik geloof hem, en ben fan van hem. Door zijn ruime ervaring is hij een regelmatig gevraagd spreker (google maar even op zijn naam). In oktober 2015 mochten we op het zelfde podium staan. Zijn lezing uit 2015 is wat mij betreft een klassieker, neem even de tijd om er naar te kijken.

 

 

 


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.