Slechte journalistiek of toch "vuur" in de vleessector (Sjoemelen met Vlees, Zembla).

"Sjoemelen met Vlees" is de titel van onderstaande Zembla uitzending. Deze uitzending bekijk ik op dit moment via uitzending gemist, en dus kan ik nog niet uit eigen waarneming een mening geven. Wat ik wel op Foodlog merk is dat vooral de (journalistieke) kwaliteit van de uitzending ter discussie staat. Ik citeer: "Zembla heeft een historie. Het programma creëert doorgaans graag lawaai. Nog niet eerder echter ging het zo onbeschaamd en subtiel te werk als actievoerder. En nooit eerder bracht het zo weinig bewijs, terwijl de aanklacht zo groot was. De pers ondersteunde het. Het publiek vindt het overtuigend." (Kafkaëske journalistiek - vlees na Zembla).



Dat vlees wordt ingevroren en later weer wordt ontdooit is geen schande vind ik zelf. De EU wetgeving wordt hierop aangescherpt; op de verpakking moet op termijn duidelijk staat dat vers vlees is bevroren (en later ontdooit) is geweest. Dit lijkt me ivm consumentenmisleiding een prima (aanscherping van de) wet. Invriezen heeft niks te maken met voedselveiligheid. Dan het poep-verhaal, tja, bij de slacht moeten toch echt de ingewanden worden verwijderd. 100% 'schoon' kan derhalve echt niet, voedselveiligheid gaat immers om risico-reductie en kansen. Maar 'reworks' bijsnijden als het al stinkt of groen is, dat lijkt me niet goed te praten. Nieuw wetgeving is daar overigens niet voor nodig, het mag nu al niet.

Enfin, ik ga eerst maar even de hele Zembla documentaire bekijken en misschien kom ik er later op terug. Voedselkwaliteit en veiligheid borgen is zeer complex, en er zullen zeker fouten gemaakt worden. Maar ik wil niet geloven dat grote gerenommeerde bedrijven op grote schaal bewust sjoemelen. Dat de kwaliteitssystemen tevens inmiddels ook al zo complex zijn dat een gemiddelde consument (en dus ook journalist) dit niet kan/wil snappen, dat is vreselijk spijtig. Maar kan dit anders? Ik betwijfel het. Complexe ketens, complexe controle. Het kan niet veel simpeler. Vlees is (te) goedkoop, en het systeem is heel efficiënt gemaakt. Maar ja dat willen wij consumenten immers ... toch?

Wij consumenten (en journalisten) hebben denk ik meer boter op ons hoofd dan VION ...

... maar bedrijven moeten wel nog meer rekening houden in de toekomst met "vertrouwen" en dat dat vertrouwen snel weg is. Daarom zullen ze echt zowel hun systemen beter moeten inregelen en daarover vooral blijven communiceren met hun klanten.... 

Samengevat: Er is nog veel te doen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn