Sandra Van Kampen (Urgenda): "Vers bewerkt met NT is ook @nieuwvers"

Gistermiddag ben ik even binnengestapt bij de kick-off van de Foodrevolution. Het was een prettig samenzijn met wat vrienden, en vooral de lezingen van Jaap Seidell en Rob Baan waren heerlijk om naar te luisteren. Onderdeel van de #Foodrevolution is nieuw-vers. Nu ben ik al een jaar of 15 met nieuw vers bezig en vooral met nieuwe milde verwerkingstechnologieën om vers producten te maken, en verwacht ook de komende 15 jaar nog in dit domein te zullen blijven werken.
Maar gister bekroop me even een niet prettig gevoel dat Dick Veerman en Sandra Van Kampen met nieuw vers vers-onbewerkt bedoelen. Kortom Ot & Sien koken met onbewerkt groente uit de kas e.d. Zelf geloof ik in een toekomst die bestaat uit de combinatie Vers + gemak = fresh convenience (soms door mij ook wel near fresh genoemd), en natuurlijk denk ik dat nieuwe conserveermethodes zoals pascalisatie, AMAP en PurePulse daar een belangrijke rol bij kunnen en zullen gaan spelen. Gelukkig bleek uit onderstaande tweet dat Sandra het daar ook mee eens is. Kortom, nieuw vers is fresh convenience (en omgekeerd). Gelukkig maar, want nu kan ik gewoon steun blijven geven aan @nieuwvers. Vorig jaar had ik de eer om de YFM Academie 2011 te mogen ontvangen, hierboven staat een klein video verslagje. Mijn stelling is dat ik geloof in de 'derde weg' (foute woordkeuze, I know) van fresh-convenience producten. Onze bedrijfsvisie bij TOP b.v. is helemaal ingespeeld op dit punt. Over twee weken zal ik mijn team de strategie 2011 tot 2016 presenteren via wat kleine filmpjes. Dit onderwerp wordt uiteraard ook behandeld. Mijn 'derde weg. past overigens helemaal in wat @JeremyRifkin noemt de derde industriële revolutie. Onderstaand filmpje vind ik zelf behoorlijk inspirerend ondanks de 'donkere' inhoudelijke boodschap. Think distributed is inderdaad een belangrijke essentie waar ook wij bij TOP b.v. mee bezig zijn (zie punt 6).

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!