D'r op en d'r over - De combinaties "lekker, mooi en technologie" & "gezondheid via de natuur en innovatie".

Bijna zeven jaar geleden zijn Frank, Bert en ikzelf met TOP gestart. We hadden een visie over innovatie in het domein voeding en voedseltechnologie wel zou moeten, en zijn het gewoon gaan DOEN. Na een paar maanden gestart te zijn met TOP, hebben we bewust ook gekozen voor een hybride zakelijke opzet waarbij we ook aan onze partners de mogelijkheid boden om een gezamenlijk bedrijf op te zetten (dit doen we via Holland Food Ventures). Deze aanpak is vrij succesvol gebleken, heeft me veel energie opgeleverd en ik heb zeker ook als persoon kunnen groeien. Voor de mensen die nu denken dat ik rijk ben; die moet ik teleurstellen. Ik gun mezelf een inkomen vergelijkbaar met elke ingenieur die 15 jaar werkt, en rij in een oude Renault Laguna. Ik voel me overigens wel erg rijk; vooral het feit dat ik in een team kan werken met 'oude' ervaren rotten, en super brilliant en gemotiveerd jong talent, geeft me heel veel 'energie'.

Elk bedrijf draait om twee aspecten; het hebben van een uniek product of propositie, en dit product of propositie aan de man brengen. Dit laatste noemen we in diensten heel duur 'acquisitie' maar is in feite gewoon verkoop. Ik begin veel van mijn lezingen daarom ook met een beroemde uitspraak van Peter Drucker (zie link). Dus natuurlijk hebben we bij alle bedrijven in onze bedrijven groep, en dus ook bij TOP, een binnen- en een buitendienst. Mijn taak is het om vooral ook met de 'buitendienst' bezig te zijn. Kortom, ik ben eigenlijk verkoper buitendienst. Tailer made diensten verkopen is niet gemakkelijk en als techneut diensten verkopen is al helemaal niet gemakkelijk. Keer op keer trap ik in de valkuil om gratis advies te geven; uit goedbedoeld enthousiasme overigens. Gelukkig had ik al wat jaartjes ervaring kunnen opdoen bij mijn vorige werkgever, maar net zoals met alles: al doende leert men. Mijn werk bestaat er inmiddels ook in om deze vaardigheden te delen met mijn collega's. Van mijn ouders een gave meegekregen van kunnen 'zien' en verhalen vertellen. Daar ligt dan tevens ook mijn kracht. Onze relaties waarderen dit, en zelf heb ik er ook veel lol in. Mooi toch.

Nederland zit vol met bedrijven en organisaties die echter van mening zijn dat de verkoop van hun diensten 'vanzelf' gaat. Vooral semi-overheidsorganisaties vinden dat 'recht' hebben op een budget, vaak omdat er een bijna dedaine houding aanwezig is van 'wij zorgen toch voor de maatschappij, dus hebben wij recht op 'maatschappelijke middelen'. En bij organisaties die heel erg op de p van productie zitten zie je vaak een intern gerichte focus. En de combinatie is helemaal dodelijk. Of het nu gaat om boeren, om huismerkleveranciers, organisaties zoals TNO of ziekenhuizen, de gemene deler is de eerder gestelde interne houding: interne gerichtheid en te weinig gericht op 'de klant'. De overtreffende trap is natuurlijk de directeur van Vestia die gewoon keihard fraudeert en zichzelf verrijkt en geen gevoel heeft voor zijn omgeving. Ook bij veel directeuren van publieke organisaties, denk aan universiteiten aan grote ziekenhuizen, scholen of publieke omroepen, is de gekte vaak toegeslagen. Salarissen van vele tonnen tot richting een miljoen voor een risicoloos baantje. Bah, niet alleen SP stemmers maar ook deze groen-rechts liberaal heeft hier geen goed woord voor over. Een SP stemmer ben ik niet en zal ik niet worden, maar wat dat betreft heb ik veel meer respect voor iemand als Veerle Slegers. Veerle wil gewoon op basis van intrinsieke motivatie en heel veel energie de wereld een beetje mooier maken, en deelt tevens een substantieel gedeelte van haar inkomen met haar partij. Hier kunnen heel wat 'bestuurders' van (semi-)publieke organisaties een groot voorbeeld aan nemen. Wees nederig, neem genoegen met minder en deel vooral heel veel met je omgeving. Ik denk dat in een economische krimp situatie waarbij Den Haag gaat bezuinigen, nederigheid, extern gericht en commerciƫle vaardigheden de belangrijkste vaardigheden gaan zijn binnen alle organisaties. Wij gaan het ze overigens niet leren, bij TOP hebben we het druk genoeg om de volgende slag te gaan maken en onze strategie te blijven volgen.

Terug naar het 'echte' ondernemerschap. Een ondernemer die zoekt (en vindt bij succes) klanten bij zijn producten of diensten. Hiervoor moet hij of zij flink voor aan de bak. Natuurlijk moet je aan je zichtbaarheid werken (dat heet dan geloof ik marketing en communicatie), maar tevens blijft een succesvol ondernemer continue in beweging. De ondernemer en zijn organisatie kunnen alleen bestaansrecht blijven houden op lange termijn als men blijft meebewegen met de veranderende omstandigheden. Met een duur woord noemen we dit innoveren. Voelsprieten naar buiten dus, blik extern gericht en realiseren dat juist in deze woellige tijd blijven meewegen ook een belangrijke vaardigheid van elke organisatie is. Afgelopen maandag heb ik het genoegen gehad om mijn collega's de bedrijfsstrategie voor de komende vijf jaar te mogen vertellen. Naast de inhoudelijke kant, heb ik vooral willen overbrengen dat alle collega's ook verantwoordelijk zijn voor 'externe' contacten en dat wij ver zullen blijven gaan in (a) het leveren van gratis kennis en inzichten **, (b) de praktische doe-kant in het belang van onze relaties altijd voorop blijven stellen. Daarnaast probeer ik de ruimte te geven dat alle TOPpers zich extern ambassadeur voelen en wat mij betreft daar ook vrijelijk over communiceren (bijvoorbeeld via social media zoals linkedin, facebook of twitter). Natuurlijk zullen wij nooit onze geheimhoudingen schenden. Niet alle TOPpers snappen dit, of voelen zich hier prettig bij. Ook voor hen heb ik een simpel advies: gewoon gaan DOEN, ervaren wat werkt en niet werkt, en je eigen gedrag bijstellen.

Sinds een paar jaar heb ik ook het grote genoegen te kunnen werken met een paar briljante marketeers en communicatiedeskundigen (ik doel dan op Jan Peter, Edwin Palsma, Lotte van der Spek, Don Vink, Bert van Rees, Sander Verberkt, en alle andere die ik nu ben vergeten). Hierdoor krijg ik steeds een beter gevoel voor hun werk en heb ik zelf ook een beetje kunnen groeien in dit domein. De combinatie tussen technologische vernieuwing met creatieve positionering en verkoop, is denk ik van essentieel belang. Organisaties die alleen 'hol' roepen en in feite niks nieuws hebben gaan het niet redden. Maar technologie bedrijven die alleen maar bezig zijn met ontwikkeling ook niet. Kortom, we moeten met zijn allen vooral blijven kijken naar Steve Jobs van Apple of inspiratie halen uit wat Gaudi lang geleden deed in Barcelona. Beide heren hebben een unieke nieuwe combinatie gemaakt 'design/schoonheid/vorm' gekoppeld met een beta-discipline. In geval van Steve Jobs is IT en vormgeving voor het eerst integraal gekoppeld, en Gaudi heeft een integrale ontwerp benadering gekozen waarbij vormgeving en constructie gemengd zijn (tot die tijd werden gebouwen eerst als constructie neergezet, en werden er later ornamenten aangeplakt). Een goed modern voorbeeld is Cool Wave Processing met hun nieuwe PurePulse technologie, zo van een afstand lijkt alles daar te kloppen. De foodmarkting zal ook deze kant op divergeren denk ik. De tijd dat een slecht of gemiddeld product werd verkocht door er heel veel marketingsaus overheen te gooien, of andersom, een zeer goed product, maar uitermate zwak gepositioneerd, is voorbij. We leven in een EN EN tijd. Food marketing staat dus ook op een keerpunt. Bij The Food Agency schreven ze er een boekje over. Download D'R OP EN D'R OVER.

Wij bij TOP zullen deze aanpak ook verder doorvoeren en verfijnen. Wij lanceren twee nieuwe initiatieven: TOP Technology Talks (#TTT) en TOPfoodlab (#TFL). Daarnaast is een intergraal onderdeel van onze strategie waarop we ons verder willen gaan onderscheiden: DOEN in de praktijk met verstand van zaken, inhoudelijk gezien gaan we bij TOP voor de combinaties "lekker, mooi en technologie", en "gezondheid via de natuur en innovatie". Ook voor ons geldt dus: D'R OP D'R OVER (zie gratis download). De toekomst is grillig en best moeilijk, we moeten m zelf mooi en interessant maken. Aan de bak dus.

** alleen de kennis voor onze klanten gratis. De mensen en de ideeƫn daar zal een vergoeding voor betaald moeten worden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.