Samen werken aan overgewicht?

Gisteravond ben ik op de anti-dieet dag geweest. Een kort verslag heb ik geplaatst op www.drfrankenco.nl (en Sandra heeft enkele overwegingen op Foodlog geplaatst). De Frank en Frans gingen flink met elkaar in discussie. Toch is het volgens mij simpel, in een gezamenlijk anti-overgewicht marketingconcept zouden ze prima kunnen gaan samenwerken:

Frank: (aka drFranK)
heeft sterke focus op mensen met sterk overgewicht die obees zijn (BMI > 30). Deze mensen zijn 'ziek' en moeten geholpen worden. Zijn aanpak is om zo snel mogelijk ervoor te zorgen dat er 'kilo's' afgaan (kilo's per week) en te voorkomen dat patienten aan de insuline spuit moeten. Naast een dieet, legt hij de nadruk op persoonlijke begeleiding tijdens het afvallen maar ook minstens een jaar erna.

Jaap Seidel:
heeft focus op de omgeving die niet echt 'gunstig' is om te voorkomen dat mensen dik worden. Zijn aanpak gericht op het creeeren van een gezonde omgeving, om te voorkomen dat de gezonde keus gemakkelijker wordt (nudges). De overheid en het bedrijfsleven hebben hier ook een rol in te spelen (JOGG).

Frans Kok (aka drFranS: volgens mij is zijn primaire boodschap. Eet en beweeg gezond, gebruik de richtlijnen gezonde voeding. En voorkom op deze manier dat je te dik wordt. Heb je licht overgewicht, ga dan niet gelijk crashdieeten, maar probeer voorzichtig af te vallen (kilo per maand). Frans richt zijn advies op gewone mensen.

Heren, stop vliegen afvangen en ga samenwerken. Nederland wordt rap ongezonder er is veel werk te verzetten. Samen gaat dat beter. Het eerste live debat waar alle drie de heren bij elkaar kwamen heb ik opgenomen en staat hieronder.



Aanvulling d.d. 8 mei 2011.
- op wondervol staan een paar mooie uitspraken van de anti-dieet dag.
- ik heb met mijn reactie op het foodlog artikel van Sandra van Kampen blijkbaar een open zenuw geraakt; zie het boze blog op wondervol

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.