De kapper en TNO.

Te leuk -maar ook een te serieus onderwerp- om te laten liggen: een recente discussie op linkedin - Innovatie 2.0 - Community of Talents in de discussie getiteld "Knelpunten innovatie/strategie". Uit respect voor de anonimiteit van de schrijvers, heb ik alleen maar de voornamen opgenomen (CoT is nu toch nog een besloten club ... ...).

Sander :
@ Harold: Twee suggesties voor je vraag: TNO Challenges: een groep TNO'ers krijgen 1 week fulltime de tijd om een praktisch probleem in een onderneming (meestal MKB) op te lossen. Zeer verhelderend voor de TNO'er die verplicht wordt uit zijn/haar ivoren Delftse toren te komen, en met de voeten in de klei te gaan staan. Niet alle TNO'ers zijn techneuten, sommige zijn ook dienstgericht.

Nico :
@ Sander, misschien moet TNO gewoon een paar ondernemers inhuren die TNO gaat omvormen tot een marktgerichte onderneming.

Sander :
@ Nico: je kent het verhaal van de kapper die zijn eigen haren niet kan knippen? Of het gezegde dat de kinderen van de schoenmaker blootsvoets lopen? Dat het nodig is ben ik met je eens.

Nico :
@Sander ik ken het verhaal van die kapper zijn eigen haren niet kan knippen.

Ik heb ook gehoord dat die kapper laatst bij TNO binnenwandelde. Daar wilden ze hem wel helpen me knippen. Eerst gingen de TNO’ers even naar hun opslagruimte vol met uitgewerkte en gepatentdeerde ideeen om te zien of er misschien al iets was geproduceerd dat aan de kapper verkocht kon worden. In hun oplsagruimte vonden ze echter niks waar de kapper iets aan zou hebben voor het knippen van zijn haren.

Toen zijn ze begonnen met een probleemstudie om de parameters in kaart te brengen. Toen ze daarmee klaar waren leek het hun wel handig als haar gewoon iets makkelijker door te knippen was, ze stelden de kapper voor een haarspoeling te ontwikkelen waardoor haar nog makkelijker door te knippen was. Vervolgens keken ze naar de kapper zijn gereedschap om te bezien of ze zijn scharen konden verbeteren. Ze stelden voor een coating aan te brengen op de snijkanten van de schaar. Het idee was geboren om industriediamanten op een wat zachtere metaalsoort op te dampen. De schaar zou dan altijd scherp zijn tot hij helemaal versleten is. Vervolgens is er gekeken of deze schaar door middel van servo motoren ondersteuning kon bieden aan de bewegingen van de kapper zodat knippen geen enkele energie meer kost. Ook kwamen ze met het idee om een ergonomsche rug steun te ontwikkelen die automatisch het lichaam van de kapper volgt.

Verder hebben ze gekeken of het mogelijk is door middel van camera beelden oneffenheden in het knipproces op te sporen zodat de klant zeker is van een rechte coupe. In de vervolgstudie zijn ze gaan kijken of het proces misschien geheel geautomatiseerd kan worden zodat de kapper de klant alleen nog maar in de cabine hoeft te plaatsen die gebruikmakend van elektrostatische velden in combinatie met lasersmessen de klant in luttele seconden ‘knipt’. Een aparte studie wordt opgezet naar de oorsprong van de brandlucht die de laserstralen veroorzaken bij het verbranden van haren. Waarschijnlijk gaat er in de cabine gebruik gemaakt worden van een inert gas waarbij de klant een zuurstofmasker opkrijgt tijdens de haarlaserbeurt.

Geheel gefocussed op de problemen raakten kapper en zijn klanten buiten beeld. Mensen komen bij de kapper ook om wat blaadjes door te bladeren, beetje koffie te lurken, wat kletsen met onbekende dorpsgenoten over het lokale en nationale nieuws en zodra ze op de stoel zitten te kleppen met de kapper over voetbal, Gooische vrouwen of een ander typisch kapperonderwerp.

En de kapper zelf, die gebruikt nu gewoon de tondeuze voor zijn eigen kapsel.

Mijn privé advies aan EZ over de toekomst van TNO is heel simpel splitsen. Opknippen in twee organisaties : (1) een gedeelte dat alleen met grote maatschappelijke thema's bezig is, en (2) een 100% privaat gedeelte. Deel (1) krijgt 100% middelen van de overheid (maar bedient alleen de overheid als klant), Deel (2) krijgt geen basisfinanciering meer, en gaat gewoon 100% marktconform werken in eerlijke competitie met ander value-based knowledge companies zoals TOP b.v.. Deze aanpak bespaart op korte termijn 150 miljoen euro denk ik. En veel belangrijker, zorgt er voor dat we een Nederland Innovatieland 3.0 kunnen gaan creëren.

In 1999 is er al een rapport geschreven over "Overheid en Markt" (rapport Cie Cohen). Het is tijd om deze 10 jaar oude adviezen te gaan toepassen. Wat voor Rijkswaterstaat geldt, geldt ook voor TNO! Beste JP, beste minister Van der Hoeven: doe er wat aan!

Aanvulling 26-10: dit alles heeft natuurlijk te maken met "scheiding der Machten" (wel een beetje ruim interpreteren :-) ). Een organisatie die zich energzijds met overheidsbeleid en advies bezig houdt, en anderzijds met zakelijke dienstverlening, kan als hybride organisatie worden gezien. Hetzelfde geldt voor de WUR. We zullen moeten gaan ontvlechten.

Populaire berichten van deze blog

Een toekomstvoorspelling: gratis elektriciteit in 2020 voor alle huishoudens in Nederland.

Voldoende beschikbaar en super lage prijzen zijn immers goed voor jou en mij ... ...

Tinkebell - SAVE OUR CHILDREN : De (ruw)fosfaat case is helemaal te vergelijken met de aardolie(case). Laten we daar dus nu alvast van gaan leren!