Wat boude uitspraken gevolgd door wat simpele innovatietips
Even
een snel blogje, al zou ik alle tijd van de wereld kunnen nemen, het vliegtuig
van Chicago naar Schiphol doet er nog acht uur over. Maar gewoon even eens
gemakkelijke; een blogje met wat boude uitspraken gevolgd door wat tips. Niet
meer en niet minder. Gewoon deze tips succesvol inzetten, maakt de kans op
succes al ietsjes groter.
"Ons
eten moet nog goedkoper worden. Not!" (1)
"Om
in de markt te blijven moet ik de goedkoopste zijn, en dus nog verder groeien.
Not!" (2)
"Ik
heb het lekkerste product dat de supermarkt in moet. Not!" (3)
"Dit is
het meest gezonde product. Je kunt er x y z mee voorkomen en zelfs genezen.
Not!" (4)
"Uit
marketingonderzoek komt wel naar voren wat onze klanten willen. Not!” (5)
"Ik
heb een gouden idee, het is vast veel geld waard. Not!" (6)
"Als
consumenten meer informatie hebben gaan ze wel ander keuzes maken. Not!"
(7)
"Onze
samenwerking met de universiteit moet tot nieuwe ideeën leiden. Not!" (8)
"Maar
mijn merk is anders. Not!" (9)
“Mijn
productie is duurzamer (en diervriendelijker) en dat maakt mijn unieker.
Not! (10)
Lang
geleden leerde ik van de meest ervaren food marketeer Jan Peter van Doorn het
volgende: wij leven inmiddels in het penthouse van de piramide van Maslow. Als
je leeft in het penthouse dan worden andere waarden van groter belang.
Mijn laatste en elfde tip is daarom: “wat heeft u eigenlijk nodig in uw
penthouse? Start de ontwikkeling van nieuwe (voedsel) producten met dit
in het achterhoofd, trap niet in de bovenstaande tien valkuilen en lees
vooral ook nog eens de zes Top Technologie Wetten er op na. Ik wens u veel
innovatie-succes toe. Juist nu.
PS
neen, natuurlijk, bij u in de organisatie is het allemaal anders … …
- In Nederland geven we ongeveer 12% van ons inkomen aan voedsel uit. Daarnaast gooien we ongeveer 40% van ons voedsel weg. Blijkbaar is prijs geen issue, anders zouden we wel zuiniger aan doen. Neen, de prijs van voedsel is eerder te laag dan te hoog. We lijken wel lemmingen die elkaar nadoen, eten is spotgoedkoop in Nederland. Gewoon onthouden.
- Dit lijkt vaak ook de enige weg te zijn. Nu, dat is niet zo. Nokia was goedkoper dan Apple, en toch is Nokia bijna niet meer in de markt en is Apple uitgegroeid tot het grootste bedrijf ter wereld. Blijf vooral te veel van een anoniem inwisselbaar bulk product maken. Maar klaag dan niet als je negatieve marges maakt. Innovate or die.
- Supermarkten kijken eigenlijk helemaal niet naar individuele producten. Neen, ze kijken naar winstmaximalisatie per cm2 schapruimte. Hierbij spelen geraffineerde truukjes zoals de marge-mix en kruissubsidie een belangrijke rol. Supermarkten zijn in feite vastgoedverhuurders. Individuele producten tellen vrijwel niet mee. Tenzij die individuele producten een giga marge en grote rotatie hebben. En soms wordt een inkoper even verliefd op je. Onthoudt, houden van is duurzamer dan een kortstondige verliefdheid.
- De beroemde uitspraak van Tiny van Boekel was “er bestaan geen gezonde producten, wel gezonde of ongezonde voedingspatronen”. Een glas verse jus maakt een dieet van fastfood niet goed. Een glaasje cola op de zaterdag en de rest van de week vers en #softpaleo eten is echt meer te adviseren.
- Als je 120 jaar geleden had gevraagd wat consumenten zouden willen hebben, dan zouden ze geantwoord hebben “snellere paarden”. En als je zes jaar geleden gevraagd had of mensen behoefte zouden hebben aan een laptop zonder toetsenbord, met een glasplaat waar je je vieze vingers op kunt achterlaten, dan zou je glazig aangekeken worden. Sturen op latente behoeftes is veel krachtiger dan terugkijken en historische analyses uitvoeren.
- Nu, een idee is in feite niks waard. Natuurlijk, zonder idee geen innovatie. Maar bij innovatie gaat het om #doen, om realiseren. Kortom, duik dat donkere bos in en ga aan de slag. Investeer en implementeer. Een powerpoint – hoe mooi ook – of een mooi rapport is weinig tot niks waard.
- De meeste consumenten vertrouwen de grote en bestaande instituten niet meer. En geef ze eens ongelijk. Het lijkt er ook op dat wetenschappers op grote schaal hun geloofwaardigheid hebben verloren. Onthoudt vooral: “wij reageren en handelen eerder met ons hart, dan met ons hoofd”.
- Universiteiten hebben maar twee duidelijke functies: (1) opleiding en (2) opleiding. Opleiding van studenten, en de opleiding van promovendi. Het doel van een promotie is geen innovatie, neen het onderzoek is een middel om jong talent verder te professionaliseren tot onderzoeker. We noemen in Nederland niet voor niks AIO een “Assistent in Opleiding”.
- Even een verpakking Photoshoppen en een wordpress-website maken maakt van een product met een mooie verpakking nog geen merk. Daarnaast hebben we in het Nederlands een mooi gezegde “al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding”. We leven in een tijdperk waarin voedsel niet alleen mooi, maar vooral ook lekker en voldoende bijzonder moet zijn. Intrinsieke en extrinsieke kwaliteit moeten kloppen.
- Tja, verduurzaming is een proces, en een minimale hoeveelheid ‘duurzaamheid’ is gewoon een hygiëne factor. Zonder aan deze minimale eisen te voldoen verlies je je license to produce. Maar te veel extra eisen zijn in de praktijk heel erg moeilijk te verkapitaliseren. Het is niet anders. Droevig maar waar. Zie ook hieronder de ervaringen van Annechien.
Reacties
Een reactie posten