Innoveren is #doen in de #praktijk - Bedenken en realiseren (=maken) horen heel dicht bij elkaar.

Vanochtend zag ik een mooi filmpje op Tweakers.net over ASML. ASML is een prachtig high-tech bedrijf uit Nederland. ASML laat zien dat bedenken en maken in een high-tech sector dicht bij elkaar horen. Ik denk dat Samsung dat ook laat zien, en zelfs Apple lijkt steeds vaker eigen fabrieken weer in Amerika op te zetten. Outsourcing van 'maken' naar het buitenland doe je alleen voor producten die heel goedkoop zijn, relatief low-tech zijn en vooral in zeer grote aantallen gekocht worden.



Een paar jaar geleden las ik van de tuinmeubilair fabrikant Hartmann dat alle goedkope witte stoelen uit Nederland komen aangezien ze via een high-tech spuitgiet proces gemaakt worden zonder veel arbeid, en dat duur meubilair waarvoor veel handwerk nodig is, komt uit China. Het deed me denken aan onderstaand artikel van www.madedifferent.be. Ik zeg al jaren dat een volledige diensten-economie niet bestaat. Bedenken en maken horen bij elkaar, zeker in een innoverende samenleving die op veranderingen in haar omgeving probeert in te spelen. 

#doen betekent ook maken in de praktijk.

En in een samenleving waar morgen alles anders is, betekent goed snel kunnen maken, ook lokaal in Nederland maken. De tijd van website klussen, analyses op papier, management-consultants met powerpoints, en alleen bedenken is voorbij. Welkom in de 6e cyclus van Kondratief. Wat gaat dit betekenen voor voedselproductie en voedseltechnologie? Zelf maken gaat weer hip worden denk ik. Niet alleen hip, maar vooral erg noodzakelijk voor onze toekomstige welvaart. Mijn advies aan beleidsambtenaren bij provincies en in Den Haag is om hier veel meer rekening mee te houden.

Onderzoek is uit, innovatie is nu in, en maken/realiseren wordt helemaal de toekomst

Hieronder het artikel van madedifferent.be over de maakindustrie:

Ligt de toekomst van de maakindustrie in innoveren of produceren?

De 2013 MIT PIE Conference in Cambridge, Massachusetts, stond bol van presentaties door (Amerikaanse) prominenten van de overheid en uit de academische wereld, naast leiders uit de industrie. Een stand van zaken van de maakindustrie in de VS geeft aan dat de toestand ernstig, maar niet uitzichtloos is en zelfs beloftevol, mits de nodige aanpassingen.
De Amerikaans maakindustrie vandaag kent een krimpbeweging: terwijl ze in de jaren 1950 nog goed was voor 50 procent van het BNP, ging het in 2011 nog om slechts 12 procent. De export viel terug tot minder dan 19 procent van de totale Amerikaanse export. Ook de tewerkstelling in de betreffende sectoren, die de laatste 20 jaar nog stabiel bleef op 17 miljoen, moest maar liefst een derde prijsgeven in de laatste twee jaar. Bovendien is er sprake van een handelstekort van grofweg 100 miljard USD.
Zou overschakelen op een 100 procent diensteneconomie een mogelijke volgende stap zijn? Net zoals de Made Different-experts kwam men bij MIT tot de conclusie dat een eigen maakindustrie essentieel is. Ze is cruciaal voor het welzijn van de Amerikaanse staat en moet dus aan sterkte herwinnen, zo oordeelt men. De logische volgende stap volgens L. Rafael Reif, 'president' van MIT, is daarom inzetten op innovatie in manufacturing!
Innovatie vraagt om veranderingen
Innovatie is een belangrijke driver voor de industrie. Dusver geen nieuws. Maar innovatie is niet langer het privilege van de Research and Development-afdeling. Innovatie vindt plaats op het kruispunt van verschillende technologische disciplines, op het kruispunt van bedrijven, of zelfs op het kruispunt van sectoren.

En er is verandering op til. Een bedrijf zoals Boeing bijvoorbeeld heeft beslist zijn ingenieurs terug naar de productievloer te verhuizen. In de VS is momenteel 70 procent van alle innovatie op de een of andere manier gelinkt aan manufacturing. Innovatie wordt versterkt in ecosystemen, clusters van gelijkgestemde bedrijven, samen met onderzoekscentra (Manufacturing technology acceleration centers) en lokale overheden. Zo’n clusters vormen een ideale voedingsbodem voor kleine, innovatieve en wendbare ondernemingen

Hierbij ziet men ook het belang van het menselijke kapitaal: hoog geschoolde werknemers zijn essentieel voor manufacturing. Daarom ook de tweede versie van het AMP (Advanced Manufacturing Partnership), een nationaal/VS initiatief dat industrie, universiteiten en de federale overheid samenbrengt om te investeren in opkomende technologieƫn die voor hoogkwalitatieve jobs in de maakindustrie zorgen en de concurrentiekracht op wereldniveau versterken.

De focus moet op export liggen en op activiteiten in globale markten, naast het aantrekken van buitenlandse investeringen naar de VS. In plaats van een complexe bestuursomgeving is er nood aan een slimme regulering. Minder gebruiksvriendelijk betekent immers ook minder bedrijfsvriendelijk. In de VS heeft men ten slotte ook nood aan een energiepolicy (zoals bijvoorbeeld fracking voor het winnen van schaliegas uit de bodem), daar waar andere landen (zoals Duitsland) wel een voorsprong hebben.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.