Keuringsdienst van Waarde - composteerbaar versus biologisch afbreekbaar verpakkingen (en ook wat geleerd)

In januari heb ik verpakkingsexpert Ulphard in het zonnetje gezet. Ulphard weet ook veel van duurzame verpakkingen. Gisteravond was een leuke aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over het onderwerp composteerbare verpakkingen.

De GMO mais (?!) uit USA wordt door Cargill in Amerika omgezet in PLA korrels (NatureWorks) en worden vervolgens omgezet in 'duurzame' verpakkingen. Dat er een verschil was tussen biologische afbreekbaar en composteerbaar dat wist ik wel. Dat er in Belgie een laboratorium zit dat de compost testen voor het kiemplantlogo zit was ook wel bekend (zie ook andere logo's).

Nieuw voor mij was dat in (sommige) industriele composteer installaties de 'kiemplant' bakjes niet verwerkt worden en gewoon worden verbrand in de reguliere oven. Weer wat geleerd, leuk.

Get Microsoft Silverlight Bekijk de video in andere formaten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.