Jean-Paul Close in het zonnetje gezet (Stad van Morgen)

Jean-Paul Close heb ik leren kennen via #Cot (Innovatie 2.0 - Community of Talents); hij is oprichter en initiator van "De stad van Morgen". Binnen de Stad van Morgen probeert Jean-Paul via het 4x winst model onze maatschappij te verduurzamen, waarbij het dienstbaar multidimensioneel ondernemerschap centraal staat.

Ondanks dat ik soms vind dat Jean-Paul Close wat 'te' holistisch is en soms een beetje teveel wilt gaan zweven (al zegt dat vast veel meer over mijzelf :-) , zie ook mijn eerder stuk over emergentie versus reductionisme), heb ik heel veel respect voor Jean-Paul en zijn initiatief, en vandaar dat ik vandaag hem in het zonnetje wil zetten. Zelf ben ik overigens ook een 'holist' (emergentie), ook ik geloof immers dat het geheel niet verklaard kan worden door de som-der-dingen alleen, maar met 'te' holistisch bedoel ik dat je ook concreetheid kunt verliezen. Jean-Paul probeert zijn ideeën op een positieve manier te delen met derden, en daarmee inspireert hij zeker. Wat mij persoonlijk bevalt is dat ook Jean-Close ondernemerschap en duurzaamheid centraal zet (en niet 'de overheid').

Binnen de "Stad van Morgen" introduceren hij een transformatieproject voor ondernemingen en de maatschappij "van binnen naar buiten". Jean-Paul en zijn collega's weten niet waar ze beginnen, en ook niet waar ze eindigen. Jean-Paul werkt hierin samen met:
- Herman Wijffels - Oud CEO Rabobank, Oud VN Wereldbank,
- Prof. Paul de Blot - Hoogleraar Business Spiritualiteit
- Jan H. Mattsson - CEO ValuesOnline

Recent heeft Jean-Paul een lezing gegeven bij de gemeente Eindhoven met de titel "De Angst voor de Ander". Neem even 15 minuten om naar zijn lezing te kijken en luisteren. Een mooi verhaal over (bedrijfs-)cultuur en vooral een mooi verhaal over de persoonlijke ervaringen van Jean-Paul.



Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.