Alles is al een keertje gezegd m.b.t. innovatie. Een korte samenvatting in de laatste uren van 2011

Op foodlog heeft Marcel Kuijpers een stukje geschreven met de titel "Brainwash Completed!". Zijn introductie gaat over Albert Jan Maat. Nu kan je het als leider nooit goed doen, dus ik wil eigenlijk niets zeggen over de kwaliteiten van Albert Jan Maat. Wat mij wel opviel aan het artikel is dat Marcel graag 'antwoorden van de boerenleiders' wilt hebben, en dan ook nog eens 'antwoorden van onze overheid'.

Oeps? Daar schrik ik van. Echte ondernemers verwachten geen antwoorden voordat ze besluiten te gaan 'bewegen'. Of ziet Marcel Albert Jan Maat als een soort van vader en is hij de jonge tiener die wacht op instructies van pa? Vast niet! Over schulden en crisis schreef ik overigens 3 weken geleden nog een stukje.



Over innovatiemanagement heb ik tientallen pagina's volgeschreven. Kijk eerst maar eens hier. Ik heb daarom maar drie reacties op foodlog gegeven waarmee ik hoop dat Marcel wel wat antwoorden zal gaan krijgen:
- Weer eens een open deur via de WUR.
- De mineralenkringloop vooral fosfaat daar gaat het om. (en hier)
- Hoe je dan wel moet innoveren? Blauwdrukken staan op dit blog (waaronder hier).

Mijn advies voor 2012: Beste ondernemer ga ZELF bewegen, ga DOEN in de praktijk. Werk samen in kleine collectieven met mede-ondernemers en eventueel MET externe professionals die aantoonbare praktijk-ervaring in innovatietrajecten hebben. Ga vooral niet het wiel opnieuw uitvinden of denken dat 'kennis' helpt of nog erger "dat we moeten gaan onderzoeken"

PS waarom ik een bosbrand als foto heb geplaatst? Simpel, pas na een bosbrand kan de natuur weer beter dan ooit terugkomen. De parallel tussen een Darwinistisch ecosysteem en onze maatschappij is groot (lees de evolutie van innovatie). Dit is overigens een foto van een bosbrand in Griekenland.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.