No Comment - maar neem wel anderhalf uur de tijd voor dit filmpje van Robert H. Lustig



Interessante lezing hoor van Robert H. Lustig! En kijk daarna ook nog maar even de lijn over het oerdieet lezen. En natuurlijk Meatless Monday.

Samengevat**:
- vet is niet noodzakelijk slecht (de wetenschappelijk uitgangspunten klopten niet).
- minimaliseer alcohol (=ethanol) (overheidsbeleid nu: extra belasting)
- stop de consumptie van suiker-water. Melk, water (en ik denk ook thee en koffie) zijn okay.
- minimaliseer Fructose inname. (advies aan overheden: voer een fructose belasting in, het is een gif)
- groenten en fruit zijn altijd okay (maar let wel op de totale koolhydraten/suiker inname ivm kcal-en).
- veel meer vezels consumeren (en dan nog meer!), bijvoorbeeld samen met koolhydraten
- een beperkte hoeveelheid proteïne is echt nodig (of uit vlees of uit proteïnen uit groente)
- elke minuut "TV" moet gecompenseerd worden met een minuut "bewegen".
- wacht minimaal 20 minuten voordat je een tweede portie besteld (= Satiety signal)

De eye-opener voor mijzelf: Zelf hou ik van een Coca Cola op zijn tijd. Voor mij was nieuw dat er veel zout in deze drank zit en dat suiker juist nodig is om dit zout te camoufleren. Gelukkig consumeer ik maar een paar glazen per week :-( Meer informatie is te vinden op: www.sugarshockblog.com en deze link.

Nu heb ik voor de grap een maand geleden een stukje geschreven over Duurzaamheid & Voeding. Wellicht staan daar een paar kleine foutjes in (de simpificatie rondom inname, verbruik en ophoping van kcal **). Robert H. Lustig : a Calory is not a Calory. Glucose is good, fructose is bad.. Nog een ander Foodlog.nl lijn van Lustig uit 2006

** let op ik ben geen voedingskundige of diëtist, en pretendeer dat dus ook niet. Op basis van mijn chemische achtergrond denk ik wel dat Robert Lustig (en Frits Muskiet) het bij het juiste eind hebben.

Aanvulling van Wouter de Heij d.d. 6 april 2013 


Aanvulling van Liesbeth Oerlemans d.d. 13 december 2009:

Het onderstaande stuk is geschreven door Liesbeth Oerlemans in een e-mail reactie op dit blog (wel geeft ze aan dat ze het filmpje niet helemaal heeft gezien). Mijn grote dank gaat uit naar haar bijdrage. Liesbeth heeft haar akkoord gegeven op de publicatie van haar e-mail. Zelf heb ik tussen haakjes nog enkele opmerkingen geplaatst in haar tekst.

A. Algemene opmerkingen
Wat goed en slecht is, is afhankelijk van het gehele voedingspatroon en daarnaast per persoon afhankelijk. Er zijn uiteraard wel een aantal algemene richtlijnen te geven (Wouter: ben ik het mee eens. Gezonde of ongezonde producten bestaan niet. Gezond of ongezond voedingspatroon wel).

Het oerdieet en Frits Muskiet
Hierbij een link naar een stuk van Frits Muskiet. Erg boeiend wat mij betreft. We kunnen volgens Frits Muskiet minstens zeven grote fouten aanwijzen:
1. De samenstelling in macronutriënten (vetten, koolhydraten en eiwitten)
2. De vetzuursamenstelling
3. De glykemische belasting
4. Het gehalte van micronutriënten (vitamines en mineralen)
5. De zuur-base balans
6. De natrium-kalium verhouding
7. Gehalte aan vezels

Coca cola
Eerder zei ik dat er geen slechte producten bestaan maar ik neem mijn woorden voor 1 product terug en dat is voor Cola. Dat is super slecht: suiker, zout en te veel fosfaat. ☹
Nou vind ik absoluut dat je ook af en toe iets moet eten/drinken waarvan je geniet. Als je cliënt bij mij zou zijn, zou ik als natuurgeneeskundige overigens wel vragen wanneer je behoefte hebt aan Cola. Het zou zo maar kunnen dat je het als een soort pepmiddel gebruikt om door te kunnen gaan. Misschien is stoppen dan een gezondere oplossing. (Wouter: ik vind het gewoon lekker. Als kind ben ik wel “geprogrammeerd” om Coca Cola lekker te vinden. Rationeel weet ik dit. Koffie gebruik ik voor als pepmiddel)

Glucose is good, fructose is bad.
Ligt er aan wat je bedoelt, zie tekst bij koolhydraten (Wouter: zie ook hieronder onder "5-groente en fruit"). (Wouter: er blijkt volgens de hyptheses van Richard H. Lustig een groot verschil te zijn tussen glucose en fructose)


B. Hierbij een puntsgewijze inhoudelijke reactie

1- vet is niet noodzakelijk slecht (de wetenschappelijk uitgangspunten klopten niet).Denk jij echt dat vet slecht is? (Wouter: neen natuurlijk denk ik dat niet, ik denk ook dat vet een te slechte naam heeft). Als jij dat zelfs denkt, dan geef ik op dat het qua vetidee nog goed komt in Nederland. Dat komt door het voedingscentrum met hun ongenuanceerde advies ‘Let op vet’. Meervoudig onverzadigde vetzuren (omega 6 en omega 3) zijn essentieel. Ons lichaam kunnen deze stoffen niet zelf aanmaken, en we moeten deze dus via onze voeding binnen krijgen. Uit een onderzoek van TNO in 2007 in opdracht van het voorlichtingsbureau Margarine,Vetten en Oliën blijkt de volgende vetzuursamenstelling


De verhouding omega 6 en omega 3 is 10 : 1 terwijl het vroeger 1:1 was. Als we teveel omega 6 binnen krijgen, wordt omega 3 niet of onvoldoende afgebroken omdat voor de omzetting van omega 6 en omega 3 dezelfde enzymen worden gebruikt en de omega 6 familie dominant is.

We eten veel te weinig omega 3. En deze wordt dus door de overdaad aan omega 6 niet of nauwelijks omgezet in EPA en DHA. Omega 3 hebben we nodig ter voorkoming van hart-en vaatziekten. Bovendien remmen ze ontstekingen en auto-immuunziekten. Er zijn aanwijzingen dat omega 3 vetzuren een rol spelen bij depressie, dementie, agressief gedrag en slechte concentratie. Voor de opbouw van de membramen in het zenuwweefsel, de hersenen en het netvlies zijn EPA en DHA nodig.

We eten te veel verzadigd vet. Het vlees van wilde dieren bevatte 2-4 % vet met relatief veel omega 3. Ons huidige vee, dat op graan leeft, bevat 20 -25 % vet dat voornamelijk bestaat uit verzadigd vet. Mensen die de goede vetten binnen krijgen (en voor de rest ‘normaal’ eten) zijn gemiddeld minder dik. Met wat vet gaat de vertering beter.

2 - minimaliseer alcohol (=ethanol) (overheidsbeleid nu: extra belasting)Ja dat is een belasting van de lever, die het in onze maatschappij al zo zwaar heeft. Mannen mogen maximaal 3 consumpties per dag, vrouwen mogen maximaal 2 consumpties per dag. (Wouter: en als je nu niet drinkt verdient het niet de aanbeveling om welt te gaan drinken. Meer hierover in richtlijnen gezonde voeding 2006 H 4.6)

3- stop de consumptie van suiker-water. Melk, water (en ik denk ook thee en koffie) zijn okay.Ja zo min mogelijk suiker want om deze af te breken heb je extra mineralen nodig. Melk (zo’n 2/3 consumpties per dag, niet meer Trouwens Ca alleen opgenomen bij voldoende vitamine D (waar heel veel mensen een tekort aan hebben, zie advies gezondheidsraad September 2008)
Koffie en thee ook zo’n 2/3 per dag. Thee kan ook nog kruidenthee zijn maar dat vind je misschien hocus pocus (Wouter: ik ben niet tegen kruidenthee, soms vind ik het zelf nog lekker ook. Maar dan wel met een beetje glucose ☺)

Ik hoor politici tegenwoordig regelmatig zeggen dat kinderen magere zuivel moeten eten. Dat slaat echt nergens op. Zelfs niet voor kinderen met overgewicht! Die moeten afvallen door minder onzin te eten en te bewegen. Kinderen hebben vet nodig in de groei. Ook om de in vet oplosbare vitamines A, D, E, K op te kunnen nemen.

4- minimaliseer Fructose inname. (advies aan overheden: voer een fructose belasting in)Ja ,maar geldt voor alle zoetstoffen. Pancreas maakt insuline aan terwijl er geen suiker komt, zorgt voor veel bloedglucoseschommelingen en dat kan oa resulteren in diabetes 2 en metabool syndroom. (Wouter: volgens Robert H. Lustig ligt het voornamelijk aan fructose, ik denk dat zijn hypothese klopt.)

5- groenten en fruit zijn altijd okay (maar let wel op de totale koolhydraten/suiker inname.Als koolhydraten worden afgebroken ontstaat uiteindelijk glucose (Wouter: dit hangt af van de mono-sacharide waarmee de koolhydraten zijn opgebouwd ). Hoe complexer de afbraak, hoe geleidelijker het bloedglucose stijgt Dat is beter om schommelingen te voorkomen. De bewerkte koolhydraten zorgen voor veel (ongezonde) schommelingen. Hierdoor blijven mensen eten. Een overdaad aan koolhydraten wordt uiteindelijk omgezet in vet.

Groenten (en in mindere mate) fruit hebben een lage glycemische lading (GL) waardoor het bloedglucosegehalte langzaam stijgt. Koolhydratenbeperking houdt dan ook niet in dat we beperkt groenten en fruit moeten eten. Sommige fruit met een hoge GL geldt beperking wel voor. We hebben hoe dan ook koolhydraten nodig (minimal 100 gram per dag). Maar dan wel heel graag via groenten en fruit omdat daaar ook vitamins en mineralen inzitten en tevens een bron van vezels zijn.

6- veel meer vezels consumeren (en dan nog meer!), bijvoorbeeld samen met koolhydratenMet name in de vorm van groenten, fruit en volkoren producten (Wouter: zou kunnen, maar ik denk niet dat de bron van vezels heel erg bepalend is, veel meer vezels consumeren is de essentie)

7- een beperkte hoeveelheid proteïne is echt nodig (of uit vlees of uit proteïnen uit groente)Natuurlijk moet je eiwitten binnen krijgen. Maar in het algemeen krijgen we gemiddeld te veel eiwitten binnen. Te veel eiwit kan ook omgezet worden in vet. (Wouter: klopt voorzover ik weet)


Aanvulling 3 februari 2010.
De discussie over een gezond voedingspatroon gaat nog even door. Dit keer over vet en verzadigd vet. Lang geleden in 2006 begon Melchior Meijer met de discussie op Foodlog met de titel "Melchior Meijer en de discussie over verzadigd vet". De discussie is 2 dagen geleden weer geopend. Dit keer omdat mijn grote geld Katan :-( te veel nadruk legt op vet en eigenlijk de werkelijke boodschap "vet is niet de issue, maar koolhydraten en suikers wel" niet verkondigd. Dick heeft de experts opgeroepen hun mening nogmaals te verkondigen. Lees vooral de lijn "Martijn, Melchior en Frits: en nu de waarheid over vet!". Geloof het of niet, maar ook dr Frank (Frank van Berkum) doet mee! In het verleden heb ik hem een beetje belachelijk gemaakt (link), maar zijn reacties op de foodlog lijn spreken mij zeker aan.

Aanvulling 28 maart 2010
Een nieuwe discussie over olie en onverzadigde vetzuren op foodlog Koolzaadolie verhitten en dan
Ook de lijn Martijn, Melchior en Frits blijft interessant om te blijven volgen.

Aanvulling 11 januari 2013
Een heel interessant artikel over de verhouding omega 3 versus omega 6 is gisteren gepubliceerd: The Importance of the Omega-6/Omega-3 Fatty Acid Ratio in Cardiovascular Disease and Other Chronic Diseases

Reacties

  1. Goed bezig, Wouter! Valt die video ook ergens te downloaden? Ik heb thuis geen internet en op mijn werk kan ik daar de tijd niet voor nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vraagje: Zit er echt zout in Coca Cola? En op welke gegevens of informatie is dat gebaseerd? Als ik de etiketten van de Nederlandse en Amerikaanse Coca Cola mag geloven zit er geen extra zout in. Moet dat niet volgens de wet vermeld worden? Gebruikt Coca Cola dan zeewater?

    In het boek, "Coca Cola het, verboden onderzoek" kan ik het ook niet vinden. Zoet met zout compenseren vind ik ook vreemd. Zoet met zuur, dat geloof ik wel. Overigens haalt dhr. Lustig in z'n presentatie aan dat er twee mensen zijn die de Coca Cola formule weten en deze niet samen mogen reizen. Dat is een mythe, de Coca Cola formule is al lang en breed bekend en is qua samenstelling al lang niet meer wat het vroeger was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Jos, ik zou het niet weten. Ik kan me wel voorstellen dat er een verschillende recepturen zijn voor EU en voor USA. Of dat er in het verleden een ander recept heeft bestaan. Als ik tijd heb probeer ik het uit te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe meer fructose hoe gevaarlijker. I agree! http://www.dietdoctor.com/is-there-such-a-thing-as-good-sugar
    Various Types of Sugar

    Starch (from, for example bread, pasta, rice) consists of long chains of 100% glucose.
    Plain sugar contains exactly 50% fructose and 50% glucose, purified from sugar beets or sugarcanes.
    Honey has roughly the same sugar distribution as plain sugar
    High Fructose Corn Syrup, the cheap sugar from corn that is used in, for example, American sodas and candy, is around 55% fructose and 45% glucose.
    Agave nectar contains up to 90% fructose and the rest is glucose.

    The higher the proportion of fructose is, the less sugar you have to eat before you get fat and diabetic.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het betoog van de heer Lustig zit vol met fouten, zie: http://www.alanaragonblog.com/2010/01/29/the-bitter-truth-about-fructose-alarmism/

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.