Appels (en de margemix) en vleesvervangers.

Eerder schreef ik een kort stukje over de margemix en kruissubsidie waarin ik probeerde uit te leggen hoe geraffineerd het spel van de supers is. Na al het geklaag van boeren heeft de NMA de afgelopen maanden onderzoek gedaan. De resultaten heb ik vooraf al voorspeld: "de NMA heeft geen bewijs gevonden voor excessieve winstmarges op AGF" (zie link1 en de link op foodlog).

Pieternel van Velden heeft voor Foodlog.nl een verslag geschreven over de laatste Rode hoed Sessie waar ook de minister Verburg aanwezig was, in een van haar eigen reacties geeft ze een voorbeeld van prijsopbouw. Hieronder een VPRO uitzending over het onderwerp. Appels kosten 55 cent per kg en leveren maar 35 cent op. Een slechte oogst levert 10 ton op per hectare, en in goede jaren 30 tot 50 ton per hectare. Ik kan me voorstellen dat de de vraag best vlak is (inelastisch), vraag kan dus enorm variƫren. Gelukkig kan je appels op slaan onder ULO en 4oC. Fruitmasters spreidt dus het aanbod over het jaar. De roep om de veilingklok neemt weer toe. Wie weet zou een moderne schermenhandel (netzoals olie en aandelen) een toekomstige oplossing zijn.

Het blijft een lastig onderwerp, .... insiders weten wel beter.

Get Microsoft Silverlight

Ach, de dag heeft ook wat positiefs opgeleverd. Marco Westmaas heeft zijn mond voorbij gepraat over de Vegetarische Slagerij. Op Foodlog.nl wordt al druk gespeculeerd over wie de leverancier gaat zijn. Ik weet het :-), Ja? ja! (maar het is nog niet formeel bekend, nog even geduld)

Update 10 december.
Pieternel heeft ook een stuk geschreven op Foodlog: Kan het lei niet rekenen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!