Anuga FoodTec 2012 : bigfood (Tetra Pak) versus nieuw-vers (PurePulse)

Mijn techneuten hart wordt in eerste instantie vreselijk blij als ik deze state-of-the-art technologie van Tetra Pak zie op de Anuga FoodTec 2012. En laten we wel wezen, Tetra Pak is de natte droom van elke beta met scholing in werktuigbouw of scheikundige technologie. De meest moderne apparatuur komt over het algemeen van dit bedrijf dat de grote leverancier is van bigfood over de gehele wereld.


Maar toch ben ik achteraf niet blij. Dit soort fabrieken zijn "verantwoordelijk" voor de lang-houdbare en vooral niet-vers producten waar onze supermarkten vol mee staan. Dit soort fabrieken zorgt ook voor de eenheidsworsten op het schap. Zorgt voor de belachelijk hoge investeringskosten waardoor nieuwkomers bijna niet meer kunnen instappen. Maar vooral (te) lage kosten van voedsel, waardoor voedsel door zijn lage prijs betekenisloos wordt, we onszelf 'overeten' etc.

In de tweede helft van het filmpje zie je een doorkijkje naar de toekomst van big-food. Nog verder gaande robotiseren, geen mensen meer in de fabriek. Ook dit brengt me in verwarring. Niks mis met robots en het laten uitvoeren van geestdodende activiteiten door machines. Maar geen mensen is toch ook geen beleving? Begrijp me dus niet verkeerd, ik ben echt niet tegen lage kosten van machines/fabrieken (mits voedsel met waardevolle ingrediƫnten gemaakt wordt), en ben zeker ook niet tegen standaardisatie. Maar uniek, met ambacht en betekenisvol is toch aangenamer in de 6e kondratiev cyclus? Meer gericht op echte waardecreatie dus.

Neen, de romanticus EN ondernemer in mijn zegt dat we juist moeten gaan downscalen, kleine maar wel professionele fabrieken die snel kunnen schakelen van het ene naar het andere vers-bewerkte product. Ik kan u verzekeren, niet het speelveld van Tetra Pak (en ook niet van hun klanten zoals Mars, Unilever, General Mills, Danone, Nestle, ....). Gewoon fabrieken waar we met echte en eerlijke (regionale?) grondstoffen producten maken zonder hulpstoffen, die een wat beperkte houdbaarheid hebben omdat ze niet zijn gepasteuriseerd of gesteriliseerd. Gewoon gezond, lekker en uniek dus. Meer over mijn technologie-visie staat hier.

Gelukkig stonden er ook van dat soort nieuwe technologie pareltjes op de Anuga FoodTec. Nieuwe bedrijven zoals Cool Wave Processing die innoveren door nieuwe vers-technologie voor sap en dranken  te ontwikkelen. De sfeer op die stand was gelijk anders. Veel meer de menselijke maat, kleur, en contact. Het bruiste helemaal. Zelfs professionele bezoekers voelen dit op zo'n beurs. Bedrijven die nieuwe technologie introduceren zoals Pascal Processing met Pascalisatie, Perfotec met AMAP en Cool Wave Processing met PurePulse (zie hieronder) zijn echt bezig met de toekomst van nieuw vers / near-fresh / fresh-convenience. Daar wordt ik helemaal blij van, en ik ben trots dat we bij TOP b.v daar aan mee kunnen helpen.

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.