Buxton Index - processen met verschillende tijdschalen.

Tijdens mijn studie in Delft ben ik getraind om te denken in lengte en tijdschalen.

Sommige processen verlopen zo traag, dan ze t.o.v. een andere processen verwaarloosd kunnen worden. Voor lengte schalen geldt dit ook. Als je met de auto naar Spanje rijdt dan praat je over duizenden kilometers, de korrel van een asfalt korrel (orde grootte van mm) telt dan niet mee. Hier op mijn blog heb ik in het kader van 'emergentie' (het grotere geheel valt niet altijd te verklaren op basis van soms van de kleine deeltjes) al eerder dit onderwerp aangehaald.



Ik heb de gekke gewoonte om ook zo naar geld te kijken: ik denk in lang en kort geld (en leengeld, en schenkgeld en eigengeld). Al twee jaar heb ik een concept stuk liggen over dit onderwerp dat ik toch echt eens online moet gaan zetten. Daarom heb ik er ook moeite mee als je geld leent (=lang geld) om op korte termijn wat rekeningen te kunnen betalen (zie ook "Metamorfose van een crisis" en "onze overheidsfinanciën"

Zonet leer ik op #CoT van Stephan en Hans weer wat nieuws (dank!). Buiten de fysica wordt er gesproken over de Buxton-Index (en volgens mij is dit een ander woord voor tijd-schaal):

"The Buxton Index of an entity, i.e. person or organization, is defined as the length of the period, measured in years, over which the entity makes its plans. For the little grocery shop around the corner it is about 1/2,for the true Christian it is infinity, and for most other entities it is in between: about 4 for the average politician who aims at his re-election, slightly more for most industries, but much less for the managers who have to write quarterly reports. The Buxton Index is an important concept because close co-operation between entities with very different Buxton Indices invariably fails and leads to moral complaints about the partner. 
The party with the smaller Buxton Index is accused of being superficial and short-sighted, while the party with the larger Buxton Index is accused of neglect of duty, of backing out of its responsibility, of freewheeling, etc.. In addition, each party accuses the other one of being stupid. The great advantage of the Buxton Index is that, as a simple numerical notion, it is morally neutral and lifts the difference above the plane of moral concerns. The Buxton Index is important to bear in mind when considering academic/industrial co-operation."  
en  
"For industry, the Buxton Index is less than 10, probably closer to 4 or 5, whereas for the academic scientist the Buxton Index is closer to, say, 50, for what you offer your students should last a lifetime, their lives, to be precise."
Volgens mij zouden universiteiten (en andere publiek gefinancierde instellingen zoals DLO en TNO) hun werkzaamheden en projecten zo moeten inregelen dat er een grote Buxton index is (tientallen jaren). Praktische toepassing en innovatie zal dan niet meer passen bij dergelijke instellingen. Kortom gewoon weer de adviezen van Vasbinder opvolgen: alleen onderwijs en fundamenteel onderzoek. Juist daarom heb ik grote twijfel bij meningen die suggereren dat universiteiten motoren zijn van onze economie. Opleiding van creatieve autonoom denkers met kennis, is en blijft belangrijk. Maar dat is dan ook het enige. De rest moet echt in de maatschappij -lees bij bedrijven- vorm krijgen.


Meer over professor John Buxton is te vinden in de lezing van Dijkstra.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.