Metamorfose van een crisis & vermoeidheid

Ik heb al een jaar teveel werk op mijn schouders genomen, en dat is mijn eigen schuld. Resultaat is wel teveel vermoeidheid en die vermoeidheid uit zich weer in 'nukkigheid' en de laatste maanden ook in het teleurstellen van mensen in mijn omgeving waaronder dierbaren van me. Niet netjes en ik voel me richting mijn omgeving best schuldig. Ondertussen doe ik er alles aan om snel uit deze vervelende persoonlijke positie te geraken. Onze bedrijfsstrategie daarentegen klopt inhoudelijk gelukkig helemaal, en is tevens ook robuust op langere termijn. En vooral het team is bijzonder, en daar ben ik heel trots op. Maar het harde werken heeft dus ook een 'downside'; de hoeveelheid energie die een mens kan geven is eindig en dat realiseer ik me maar al te goed. In mijn koppigheid heb ik overigens mezelf wel voorgenomen om tot mijn 40ste te blijven buffelen en sober te leven ;-)

Bij mezelf probeer ik vaak na te gaan waarom ik doe wat ik doe. Natuurlijk uit koppigheid (heeft vast iets met mijn jeugd te maken), maar zeker ook vanwege mijn diep liggende overtuiging dat we in een grote maatschappelijk transitie zitten. En dat we allemaal een steentje moeten bijdragen vanuit eigen kunnen. Natuurlijk mag je als 'klein mensje op deze aarde' niet te snel grote woorden gebruiken. Grote woorden helpen niet; maken een situatie te abstract en te weinig concreet. Sinds 2008 zitten we in een crisis die voor velen een gewone financiƫle crisis is. Onze leen-verslaving is echter denk ik alleen maar een resultante van 'maatschappelijk en moreel verval' en geen directe oorzaak van de crisis.

Ik heb echter al lang een ander beeld bij onze huidige tijdgeest. Om dit te illustreren maak ik graag gebruik van 'woorden' en 'termen' uit de biologie, systeemkunde en natuurlijk innovatie-management. Zo gebruik ik al een kleine 10 jaar in mijn presentaties de cycli of kondratiev. Deze cycli gebruik ik sinds 2008 om de huidige tijdgeest te duiden in historisch perspectief, en tevens ook wat hoop te geven. De crisis betekent niet het einde van de wereld, maar het is gewoon een overgang naar een nieuwe maatschappelijk tijdperk met een mooiere wereld (met o.a. ambachten 2.0, meer hierover op een ander moment). Een heel natuurlijk fenomeen dus.

Tegenlicht heeft afgelopen maandag een indrukwekkende documentaire getoond met de titel "Metamorfose van een crisis". In deze documentaire wordt een analyse gegeven van de huidige crisis door een groep intellectuelen. Een aanrader. Een kritische kanttekening die wel geplaatst kan worden bij deze uitzending, is dat er alleen een analyse wordt gemaakt, maar geen perspectief of oplossingsrichting. Weer geen heldere toekomstvisie dus (en dat mag je wel verwachten van onze politieke elite en top-ondernemers). Enfin, perspectief en visie volgen vanzelf, daarin moeten we vertrouwen hebben (in elkaar). Het aanvalsplan 'varkenscrisis' kan wellicht als uitgangspunt worden genomen, al moeten we voldoende nederig blijven aangezien 'grand designs' niet bestaan, maakbaar is onze samenleving immers niet echt meer.

Voorlopig zitten we nog een in een financieel -en misschien ook wel moreel- dal en duurt het dus nog even voordat onze maatschappij zichzelf eruit geĆÆnnoveerd heeft (normaal duurt dat 3-6 jaar minimaal). Maar ook onze Nederlandse of zoals je wilt Europese samenleving komt er wel weer. Net zoals de baron van MĆ¼nchhausen zichzelf uit aan zijn haren uit het moeras trok. Gelukkig heb ik een fantastisch team dat -zonder dat ze het doorhebben ;-) - mij ook helpen mezelf persoonlijk omhoog te trekken. Ik ben daarin -ondanks mijn vermoeidheid- heel erg positief.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Reacties

  1. First schedule your spare time, zegt Neil Fiore (The Now Habit) en daar zit iets in. Slaap, sport, lummelen, socializen, blootstelling aan buitenlucht/zonlicht etc. zijn essentieel om happy en dus productief te kunnen blijven, dus is het slim om daar royaal tijd voor te reserveren in de 'agenda'. Vervolgens heb je als het goed is voldoende energie en creativiteit om in de uren die dagelijks overblijven voor werk, voluit te gaan en kwaliteit te leveren, zonder negatieve vermoeidheid op te bouwen. Als je dan ook nog werkt met focusblokken - 30 minuten heilige concentratie (timer) telkens afgewisseld met 5 tot 10 minuten time out - kun je bergen verzetten. Het valt mij trouwens op dat het onmogelijk is om 16 echte foucusblokken (8 uur) per werkdag te doen. Daarvoor zijn ze te intensief. Maar dat hoeft ook niet, omdat je zo veel gedaan krijgt.

    Het helpt natuurlijk ook om paleo te eten en weg te blijven uit online communities van kakelende betweters ;-). Energiezuigers van formaat, misschien nog wel erger dan televisie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. LOL, dank voor deze bemoedigende en adviserende woorden. Online communities zijn inderdaad energiezuigers van formaat. Ik probeer al een beetje af te kikken (TV kijken doe ik al bijna niet). Ik gun mezelf overigens ook lummeltijd (maar wellicht te weinig).; echt niksen, slapen op de bank en in het zonnetje met ogen dicht. Het voelt als spijbelen en niet effectief, maar wat is dat heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mark Sisson gaf wat extra inspiratie op het Ancestral Health Symposium, begin augustus:. "The Lost Art of Play".

    http://vimeo.com/27648777

    Het mooiste is natuurlijk wanneer je werk het mooiste spel is dat je kunt bedenken. Punt is dat spel vanuit evolutionair perspectief een combinatie van denken en fysieke actie is. Een pure kenniswerker mist dus per definitie een cruciaal spelelement: de beweging. Dat maakt het werk suboptimaal. Ik fantaseer wel eens over een 'paleo tekstverwerker'. Een zaal of terrein met toestellen en hindernissen, waarbij het nemen van een hindernis een woord of letter oplevert, die dan op een groot scherm verschijnt ;-).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.