Distrifood Interview – Enorme kans voor supers in vers-bewerkt. Vier jaar na dato nog relevant en enkele nieuwe voorspellingen m.b.t. Retail 2.0
In 2013 ben ik geïnterviewd voor een artikel in Distrifood. Nu vier jaar laten zie ik het betreffende artikel weer eens, en denk dat dit nog steeds een interessant artikel is. Ik sta nog achter de inhoud. Laten we voor het gemak de balans eens opmaken en nog wat voorspellingen te doen:
- Pascalisatie gaat over de top. Dit jaar voor meer dan 100 miljoen omzet op diverse producten. De loonwerk optie is beschikbaar, en een ieder met creatief idee kan gewoon NPD hulp krijgen in Wageningen bij ons in het Foodlab. Kortom, gewoon doen!
- Pascalisatie wereldwijd doet het ook prima. Ongeveer 30 systemen per jaar komen er bij, en ondanks dat de exacte aantallen niet bekend zijn, is mijn schatting dat er meer dan 300 systemen wereldwijd geïnstalleerd zijn. In Noordwest Europa gaat het om ongeveer 15 a 20 systemen. Niet mis toch! En de bedrijven die op deze trend zijn gestapt doen het goed.
- Een niet nader te noemen grote fabrikant staat om de hoek in de verkoop. Oude technology, in een markt die daalt, deze bekende fabrikant probeert het nu ook met een nieuwe technologie. Ik gun het ze, maar ik denk dat ze te laat zijn. Mijn advies: pak de volgende golf. Maar dit gaan ze niet doen omdat ze in de etalage staan.
- AMAP heeft het bijzonder goed gedaan in de laatste 4 jaar. Inmiddels richting 100 producenten wereldwijd. In de UK zijn er supermarktketens die hun toeleveranciers verplichten om deze technologie in te zetten. Well done Perfotec!
- Ook die producten die nu ambiant stable zijn gaan veranderen. Op de vooravond van doorbreken staan MATS, PATS en RATS. Klinkt geheimzinnig toch? Nu, steriel voedsel gaat de smaak en gezondheidswaarde van gepasteuriseerd krijgen. Weden dat Unilever, Heinz, Danone, Pepsico en de andere big-food companies dit gaan omarmen? Ja, zeker, maar zijn ze snel genoeg dat is de vraag.
- De markt voor non-GMO, vers-convenience, e-nummer vrij groeit aan alle kanten. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. Koploper is de UK, daarna Nederland en Scandinavië. Duitsland maakt nu een inhaalslag, en Frankrijk en Spanje doen het aardig. En Oost-Europa? Ik verwacht een flinke groei de komende jaren.
- Alle grote multinationals zijn nu zeer serieus bezig met de ontwikkeling van ‘versere’ en ‘gezondere’ en ‘hulpmiddelvrije‘ producten. Ik voorspel jullie, deze bedrijven gaan toch geen ‘nokia’ worden. Langzaam maar zekere weten ze de olietanker te keren in de moderne richting.
- Groen-eiwit groeit. Ook vleeseters worden op grote schaal verleidt om vleesvervangers te gaan consumeren. En we zien dat in Nederland het flexitarisme daardoor mainstream aan het worden is. Algen en insecten zijn het voorlopig nog niet. En die bedrijven die wel rondom deze nieuwe ingrediënten stappen maken, stappen in ingrediënten (b2b). Niks geen gefrituurde krekels of wormen.
- Kortom, softpaleo wordt mainstraim. Producten met een hoge nutrient density, veel groente, voldoende eiwitten en beetje vet. Vezelrijk, maar laag in suiker en koolhydraten.
- Wat ook leuk is om te melden?! de ingrediënten sector. De kruiden-verwerkers worden flavourhouse, de flavourhouses ontdekken ‘extracten’, niet 100% zuivere ingrediënten. Denk aan wortel-extract in plaats van beta-caroteen uit een chemisch proces. De vraag is wat dat gaat doen met de strategie van de DSM-en uit deze wereld (niks, want ze sluiten hun producten gewoon in Azie of Africa, deze continenten zijn nog niet hoog genoeg in de piramide van Maslow).
- De supermarkten. Ik zie geen grote bewegingen in deze sector. Tja, men probeert te ‘verhipsteren’ door vooral de vers-afdeling te ‘verboeren’. Houten kratten, mooie uitstallingen. Aardig, maar een ‘whole foods’ hebben we zekere nog niet in Nederland. Vastgoed modellen zijn en blijven het. Hoe dit over 5-10 jaar is? Dat zou ik ook wel willen weten!
- Nu we het toch over Whole Foods hebben. Nu wordt het spannend, een geweldig (duur) concept waarvan ik hoop dat het naar NL komt. Ready-to-eat, vers, gezond, super eten, en een fantastische experience. En ja, overgenomen door Amazone. Mijn volgende voorspelling: Uber gaat boodschappen bezorgen. Amazone (Fresh) en Alibaba (Hema) gaan tikken uitdelen aan de klassieke retailers. Online voedsel gaat groot worden (eindelijk). En in Nederland hebben we gelukkig nog Picknic.
- Supermarkten gaan twee ‘gevechten’ voeren. Die van het creëren en behouden van hun online klanten (maar niet via pick-up points, dit wordt niet groot), EN door investeringen in productiefaciliteiten (backwards integration). Wij bij TOP werken aan verpakkingsstations voor ‘vers’, aan melkfabrieken voor supermarkten, koffie(cupjes) fabrieken voor supermarkten.
- Ik voorspel daarom: de huismerk moneymakers komen in ‘eigen’ beheer van Jumbo, AH, Tesco en M&S-sen van deze wereld. Wat de Moneymakers zijn? Brood, vleeswaren, verse sappen en smoothies, onbewerkt groente en fruit, vers-gesneden groente en fruit, en verse maaltijden en soepen.
- Niet alleen supermarkten gaan ‘fabrieken’ runnen. Neen, zowel boeren(collectieven) als snelle nieuwe ondernemers team gaan in productie. Productie van kleine nieuwe merken, van verse-nieuwe gezonde producten. Geld is goedkoop, en de markt vraagt om veel nieuwe SKU’s in kleinere aantallen. Groot en bulk is uit, hip en nieuw wordt de nieuwe norm. Vergeet ‘efficiency’ en denk in ‘veerkracht’.
- De Silicon Valley technology bedrijven gaan groot in voeding. Gepersonaliseerd, Vernet met je iPhone. Kansen voor machinebouwers, wat nodig is is productietechnologie waarbij ‘lage opex’, wordt gecombineerd met kleine batches, snel kunnen omschakelen en weinig verliezen. Deze ‘maaktechnologie’ gecombineerd met FB, Uber of Alibaba gaan voor een aardverschuiving zorgen. Met Robots en Drones.
- Wat de multinationals gaan doen? Elkaar overnemen dat zeker, ook stoppen ze met hun corporate R&D en transformeren ze hun meerkoppige klassiek R&D centra in snelle open innovatie centra waarbij ze intensief gaan samenwerking met kleinere derden. En de marketing? De tijden van de grote budgetten op TV zijn voorbij. Marketing en productontwikkeling gaan in kleine teams (start-up mentality) samenwerken.
- In 2013 voorspelde ik dat carbs in een slecht daglicht zouden gaan komen. Dit is zeker het geval. Suiker is het nieuwe vet (en vet mag weer een beetje)
- Consumentenvertrouwen. Na paardenvlees, dioxine in varkensvlees, fipronil in eitjes, Q-koorts etc. zijn we consumenten het zat. De NVWA gaat eindelijk naar Volksgezondheid en zal een strenge politie-agent worden niet vanwege onveiligheid, maar juist vanwege het consumentenvertrouwen. De license to produce kan je nu sneller dan ooit kwijtraken. De professionaliteit moet en gaat omhoog. Dit is te duur hoor ik jullie al zeggen. Nu, het zal zo. Maar je gaat failliet als je het niet altijd en elke dag goed doet.
Kortom, hou de outsiders in de gaten, onderschat big-food niet en weet dat ook de food-sector new-technology driven is. Het grote geld, de nieuwe ingredient en technology ontwikkelaars die gaan het spel bepalen in de komende tijd is mijn inschatting. Hieronder het artikel uit 2013. Veel leesplezier.
Distrifood Interview – Enorme kans voor supers in vers-bewerkt from Wouter de Heij
Reacties
Een reactie posten