Eindelijk helderheid. Jaap Seidel komt uit de kast – “er valt weinig lacherig te doen over #softpaleo” zegt mijn favoriete prof uit Amsterdam nu ook.

Oké, niet helemaal eerlijk van me deze titel en misschien een beetje plagend/beledigend, maar ik bedoel het oprecht vriendelijk. Mijn grote wetenschappelijk V&G held Jaap Seidell schreef recent in het parool over het paleovoedingspatroon, en hij bedoelde -denk ik- daarmee ‘gematigd’ paleo zoals ik dat ook voorsta en ook daarom maar consequent #softpaleo noem.

Jaap expert voeding en gezondheid, kijkt gelukkig wetenschappelijk holistische en niet te nutritioneel naar voeding. Ook is hij heel goed benaderbaar en deelt veel met het publoek.  En natuurlijk heeft hij een mooie wetenschappelijk track-record. Kortom, alles wat ik van een professor verwacht! Een kanjer **

Softpaleo draait om de consumptie van een beperkte hoeveelheid eiwit, veel groente, een beetje fruit en zaden etc. En dus niet een voedingspatroon zoals “Amerikaans Paleo” met veel vlees en vet of het ‘paleo’ zoals mainstream journalisten graag belachelijk mogen maken. Ook Rosanne Hertzberger heeft in haar overigens prima boek over e-nummers de plank een beetje misgeslagen mbt paleo in het betreffende ‘gezondheidshoofdstuk’. Maar ik gun haar een revanche, misschien duikt ze ook nog eens serieus in de materie en komt met een nieuw en meer genuanceerder boek.

Zijn we er dus nu? Is inderdaad #Softpaleo of de #hormoonfactor of #banting the way to go? Ik denk het wel. Ligt alle bewijs op tafel en is het onderzoek af? Nee natuurlijk niet, goed fundamenteel onderzoek gaat altijd door (hoop ik). Jaap schrijft daarom niet voor niks “Over hoe zo’n evolutionair perspectief het beste is toe te passen op onze moderne voeding is nog veel discussie”.

** heb ik dan absoluut geen kritiek en zit ik nu als fanboy teveel klakkeloos complimenten uit te delen? Misschien. Maar ik heb ook wel kritiek. Onder anderen over zijn ‘verbondenheid’ met de JOGG organisatie en big-food. But nobody is perfect.

PS Sorry Tiny, Harry, Frits, Olaf, Marcel, Remko, en alle ander hoogleraren die ik ken nu niet opnoem en wellicht ook in het zonnetje zou moeten zetten. Ik hou van (alle) autonoom denkers die voorop lopen (vorsers) met veel kennis. 

DOOR: JAAP SEIDELL 10 AUGUSTUS 2017, 10:30

Door een groot aantal voedingswetenschappers en eetschrijvers wordt paleo (kort voor ‘paleontologische ­voeding’) weggezet als iets van zweverige goeroes en voedselgekkies. Vaak wordt een pleidooi voor een ‘oervoeding’ tegengesproken met argumenten als: ‘Nou, zo oud werden ze niet in de oertijd’ of ‘Die hol­bewoners hadden best een rotleven‘.

Dat is jammer, want de wetenschappelijke voorstanders van een paleontologische voeding baseren zich op de evolutietheorie, de in de meeste opzichten geaccepteerde basis van de biologie. Darwin leerde ons dat soorten zich geleidelijk optimaal aan hun natuurlijke omgeving aanpassen door natuurlijke selectie.

Het doel van de ‘survival of the fittest’ was niet om te over­leven in de zin van zo gezond mogelijk oud worden, maar om zo goed mogelijk voor na­geslacht te kunnen zorgen. Ons lichaam en brein zouden volgens de ­evolutietheorie daarom het best zijn aangepast aan een voeding zoals onze verre voorouders die aten. Die leefden honderdduizenden jaren vooral van groenten, fruit, vlees, vis en noten.

Wordt paleo terecht weggezet als iets van voedselgekkies?
Nu zijn het fruit, het vlees en de vis uit uw ­supermarkt niet meer hetzelfde als die op het menu stonden in het stenen tijdperk.Meestal zijn ze een stuk ongezonder ­geworden door fok- en teeltmethoden en vervuiling van water en bodem, maar nog steeds horen ze tot de ­gezondste keuzes die we hebben in de supermarkt.

De effecten van zo’n modern oerdieet op de gezondheid zijn wetenschappelijk onderzocht. Enkele jaren ­geleden werd een overzicht gepubliceerd van studies waarin mensen werden gevraagd volgens de principes van paleo te eten of een voeding te kiezen gebaseerd op de moderne voedingsrichtlijnen.

Er waren slechts vier studies te vinden en die duurden allemaal kort (2 weken tot 6 maanden), maar ze lieten wel zien dat de paleo-eters zelfs beter af waren als het ging om hun lichaamsgewicht, bloeddruk en andere risicofactoren voor diabetes en hart- en vaatziekten dan de mensen die zich keurig aan de officiële voedingsadviezen hielden.

Paleovoeding zal dus vrijwel zeker een stuk gezonder zijn dan de gemiddelde Nederlandse voeding, die toch vooral uit veel suikerrijk, geraffineerd en sterk bewerkt gemaksvoedsel bestaat.

Dit moderne eet­patroon is mede debet aan het grote aantal mensen met overgewicht, type 2 diabetes en andere welvaartsziekten. Over hoe zo’n evolutionair perspectief het beste is toe te passen op onze moderne voeding is nog veel discussie, maar veel redenen om lacherig te doen over het paleodieet zijn er dus niet.


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.