De vergroening van ons energiesysteem. Nodig, absoluut. Maar wat is nu wijsheid? 1/x – de Methaan-Balans.

Ik heb (te)veel te doen bij en met TOP, dat is jammer, want ik wil heel erg graag veel meer schrijven over ons energiesysteem. Vooral over de politieke waanzin (daarmee bedoel ik de verkeerde dure besluiten nemen) in Den Haag. En dat terwijl er goede kansen zijn op een #groenrechts kabinet.

Op het eerste gezicht kan je niet tegen windmolens en zonnepanelen zijn, maar om daar nu miljarden voor te reserveren.. De grote CO2 lekken in de dierhouderij, auto+schiphol, verwarming van gebouwen en vooral de grote warmtelekken zijn die we niet gebruiken. Lastige onderwerpen, maar daar kunnen we echt grote slagen maken.

Vanwege de beperkte tijd wil ik toch alvast wat interessante inzichten delen. Dit keer over methaan. Methaan (CH4, de belangrijkste component in ons aardgas, en ook wel vriendelijk LNG genoemd) is een 23-25x sterker broeikasgas dan CO2 zelf. Plat gezegd ontstaat methaan door (natuurlijk) verrotting (aka fermentatie). Netto komt er ongeveer 10 miljoen ton methaan extra in de lucht (het equivalent van 250 miljoen toen CO2).

Methaan is belangrijk. Belangrijk omdat het in mijn ogen nog belangrijkere energiedrager gaat worden (ik geloof niet in waterstof), belangrijk omdat wij mensen (met onze productiedieren) giga hoeveelheden scheten de lucht in gooien (en we dus mestvergisting gecontroleerd moeten doen, en productiebeesten op stal moeten zetten), belangrijk omdat veel planten uiteindelijk verrotten en dus toch alsnog methaan vormen.

Hoe de methaan balans eruit ziet? Kijk maar:

CATL-cycleMethane-2000-09

MethaneInfographic2016

Tot snel.

 


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn