Vincenzo Fogliano - Functionele voeding is uit, Functionele voedingspatronen zijn in, maar schoenmaker blij wel bij je leest.

Twee weken geleden schreef ik in concept onderstaand gezond kritische stukje. Ik las het persbericht m.b.t. de inaugurele rede van Vincenzo Fogliano en werd niet gelijk erg blij. Ondanks dat ik het stukje vanwege tijdgebrek nog niet online had gezet, wil ik bij deze alvast mijn excuses aanbieden aan Fogliano voor onderstaande stukje, ik was wat vooringenomen. 

Zonet heb ik de inaugurele rede bekeken op WURTV en ik moet zeggen dat mijn eerste opinie wellicht niet helemaal correct was. Vincenzo geeft ook aan dat het mis is gelopen in de laatste 10 jaar rondom functionele voeding, verder omarmt hij de de link tussen ons spijsverteringssysteem en onze hersenen, gebruikt hij paleo als hypothese generator (al ridiculiseert hij paleo wel) en benoemt expliciet het feit dat we vooral ontspoort zijn in de laatste tientallen jaren.


Niet gek, ik zou fan van hem kunnen gaan worden en ga zeker een kopje koffie drinken met hem. Dan zal ik wel proberen hem te overtuigen dat food-design -ontwikkeling van voedselproducten- echt geen universitaire discipline is. En dat er behoefte is aan hardcore levensmiddeltechnologie die chemie en fysica snappen en die producten en processen kunnen bedenken, ontwerpen en realiseren. Misschien is de olietanker WUR toch stapje voor stapje aan het veranderen in een richting die wij bij TOP al jaren ingezet zijn en dan schijnt er ligt aan het einde van de horizon.  
Concept stukje voor op F4I - d.d. 30-april-2014 
De nieuwe opvolger van de door mij gerespecteerde professor Tiny van Boekel in het domein levensmiddeltechnologie, geeft op 1 mei zijn inaugurele rede, Het persbericht maakt mij vooralsnog niet blij. Vincenzo Fogliano. gaat het hebben over een nieuwe generatie functionele voeding. Denkt aan producten die verrijkt  zijn en de maag-darm positief beivloeden. Mijn eerste gedachten waren: “aha, hij gaat werken aan groente. Brocolli of zo, mooi”. Maar nee hoor, het gaat over weer pro-biotica. Zal Vincenzo Fogliano betaald worden door Danone of FrieslandCampina of zo? 
Zijn voorganger Tiny heeft me lang geleden een zeer helder standpunt geleerd. Gezonde of ongezonde producten bestaan eigenlijk niet, wel bestaan er gezonde of ongezonde voedingspatronen. Ook Vincenzo Fogliano zou daar van kunnen leren. Mijn tip aan de nieuwe professor is daarom om in zijn inaugurele reden vooral te gaan praten over functionele voedingspatronen. Dat daarbij een rol is voor bijvoorbeeld gefermenteerde producten (zuurkool! Rode wijn!) en natuurlijk functionele voeding zoals rood fruit, broccoli of andere is dan logisch. 
Een tweede tip die ik heb voor de nieuwe professor is om niet in de valkuil van food-design of voeding en gezondheid  te stappen. Een universiteit hoort fundamenteel onderzoek te doen. Van levensmiddeltechnologie verwacht ik daarom juiste kinetische studies, opschalingsregels rondom nieuwe technologie, bio-chemisch inzicht in omzettingsreacties. Meer voeding en gezondheid -lees onderzoek naar darmfunctioneren, markers etc.- is niet nodig bij die spefieke vakgroep.  Zijn collega’s Jaap Seidell, Muskiet (en misschien ook Kok of zijn opvolger) doen daar al voldoende onderzoek aan. Schoenmaker blij bij je leest is daarom mijn tip. Zorg dat de opleiding levensmiddeltechnologie ook echt levensmiddeltechnologie blijft. Daar heeft de industrie nu en vooral in de komende jaren meer dan ooit behoefte aan.  
PS wat in mijn ogen een gezond voedingspatroon is? Zie hier.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.