Over Kodak-momentjes en aluminium & Goud - Technologie innovaties breken uiteindelijk altijd door.

Een van mijn vriendjes heeft het boek Plenty van Adjiedj Bakas meegenomen waar ik in heb zitten bladeren. Op pagina 20 en 21 beschrijft hij het fenomeen disruptieve innovatie en specifiek die van de gevestigde belangen. Een mooi stukje dat het delen waard is en heel goed past bij de Olietanker & Zodiac metafoor waar ik eerder over schreef:



Aluminium & Goud
Het kapitalisme heeft van oudsher twee gezichten, die geïllustreerd worden met het volgende verhaal. Zo’n 2000 jaar geleden vierde de keizer van Rome zijn verjaardag. Zoals toen gebruik was, bedeelden verschillende mensen hem met cadeautjes waaronder zijn goudsmid. Zijn cadeau was een schaal van een glimmend nieuw metaal, aluminium, zoals hij de keizer vertelde. De Keizer vond het een mooi cadeau, maar schrok. een geheel nieuw metaal, bedacht door zijn goudsmid? Hij vroeg de man hoe hij het aluminium uit bauxiet had gewonnen en wie er allemaal vanaf wist. De goudsmit had dit als zzp’er gerealiseerd en niemand anders wist ervan.

De keizer liet de goudsmid toen doden. Uit ondankbaarheid? Dat ook. Je moet niet iedereen cadeautjes geven, velen zijn ondankbaar, maar dat terzijde. De belangrijkste overweging van de keizer was dat hij zijn voorraden goud en zilver wilde beschermen. Hij vreesde dat die in waarde zouden dalen als dit nieuwe metaal op grote schaal op de markt zou komen. Om zijn gevestigde belangen te beschermen hield hij deze innovatie tegen. Pas tweeduizend jaar later ontdekte andere slimmerikjes hoe je aluminium goedkoop uit bauxiet kon winnen en het metaal veroverde de wereld zonder de waarde van zilver en goud overigens aan te tasten.

De moraal van het verhaal: innovaties komen altijd op de markt, al duurt het soms een tijdje. 

De twee gezichten van kapitalisme blijken dus uit het verhaal: bescherming van de gevestigde belangen (desnoods t verdedigen door patenten op te kopen om te voorkomen dat die op de markt komen) en innovatie die altijd wint en altijd financiers vindt. Er zullen doorbraak innovaties komen die we ons nu nog niet kunnen voorstellen.

De wijze les? Better be you’re own canibal en zorg dat je Aluminium Zodiacs loslaat in het water.
Jarvis schreef in What Would Google do al “better be you’re own cannibal”. Stel dat aluminium idd goud had laten doen zakken in prijs, had er dan op zijn minst voor gezorgd dat je de posities in Alumiumium had ingenomen. In aanvulling op het Olietanker en Zodiacs verhaal zeg ik dus “zorg dat er enkele Zodiacs van Aluminium zijn”. Heb het lef om projecten te starten die in potentie je eigen business (de olietanker) kunnen kannibaliseren. 



Voorbeelden uit de moderne praktijk:
- digitale camera versus de chemische rolletjes.
- grote energieproducenten en brussel versus zelf elektra maken.
- elektrische tesla versus klassieke benzine auto’s.
- laptop versus supercomputer.
- Wikipedia versus Winkeler prins

#tegenlicht 'A Kodak moment' als metafoor voor het einde van een oud en het begin van een nieuw #tijdperk. Die houden we er in wat mij betreft.

Ik heb in een stukje in de pen zitten waarin ik probeer uit te leggen hoe technologie zich ontwikkelt. Voor sommige van mijn vrienden en zakenpartners een bekend verhaal waar ze vaak over verbazen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.