Update - Varkenshouders in groen LNG of toch maar in Dimethylether (DME) : think distributed processing

Een paar jaar geleden schreef ik een stukje over de varkensvlees industrie en energie. Ik beargumenteerde dat de varkenssector zou moeten gaan denken aan alternatieve zakelijke modellen waaronder groen-LNG. Natuurlijk hoort daarbij biocascadering (of te wel reststroomverwaarding), maar daar had VION voor de verkoop van haar ingrediententak al een goede positie in opgebouwd. Vlees is een bulk-commodity product geworden en Nederland is en blijft een duur (lonen) land. En landbouwgrond is ook al niet goedkoop. Natuurlijk kunnen varkenshouders in de komende vijf jaar (ik denk niet veel langer) nog hun positie houden door bijvoorbeeld meer diervriendelijker vlees te maken (2-sterren bijvoorbeeld). Maar dan nog. Op langere termijn gaat Roemenie (of welk ander lage lonenland dan ook) nog goedkoper ook dit ‘toegevoegde waarde vlees’ in de westeuropese markt zetten. Kortom, geen duurzame bedrijfsvoering dus.

Nee wat dat betreft is een volledige turn-around van de sector nodig denk ik. Bedrijven als DSM of Oce hebben dat ook voor elkaar gekregen in de laatste 100 jaar, dus het kan. Elke twintig jaar het zakelijk model omgooien om zo mee te bewegen met veranderende omstandigheden. DSM is van kolen, naar bulk-chemie, naar fijnchemie, naar voedselingredienten. Oce van kleurstoffen naar drukapparatuur, naar printers, naar digitale printers naar ICT dienstverlening. Als je nu kijkt naar VION en de varkenshouders dan zie je eigenlijk maar 1 beweging: groter en goedkoper. Uiteindelijk een doodlopende weg. Ja ik beledig hiermee deze sector die i.d.d. stappen heeft gezet zijn op het gebied van iets meer diervriendelijkheid en eerste stappen zet m.b.t. reststroomverwaarding. Geweldig dat met vooral Duitse technologie er nu ook vergistingsinstallaties staan met WKC’s die elektra maken. Maat het blijft doodlopende weg.


Ik denk dat de varkenssector vergelijkbaar met de textiel sector in twente het niet gaat redden op deze ingeslagen weg van groter en goedkoper. Met 1 of 2 sterren het maakt niet uit, varkensvlees blijft een bulk-ingredient. En dat bijkt ook wel als je kijkt naar de erg dramatisch slechte financiële positie van VION. Leuk natuurlijk om weer eens te schoppen of een analyse te geven van de situatie denk de insider nu. Maar wat dan wel? Ik denk dat de toekomst ligt in groene energie en biotechnologie. Over groen-LNG schreef ik dus al eerder, hier ligt een enorme kans voor de sector. Zet een nieuwe coöperatie op, vraag een beetje hulp bij EZ of Brussel en gaan met die banaan. #doen dus. Duurzame energie gaat de toekomst zijn, en daarnaast gaat duurzame chemie het worden denk ik. Hiervoor moet niet gedacht worden aan grote fabrieken zoals de huidige chemiereuzen hebben. Nee ook hier moet klein en gedistribueerd gedacht worden. Snappen jullie nu waarom SpinId een wildcard heeft gekregen voor TEDxBinnenhof 2014?


Synthesegas en complexere organische moleculen zoals DME naast groen-LNG behoren heel goed tot de mogelijkheden. Elektriciteit gaat gratis zijn in 2020, maar vliegtuigen en boten blijven vloeibare energie nodig hebben. Duurzame plastics, tijdelijke opslag van energie in chemische energie-buffers, groei van algen t.b.v. gezonde functionele ingrediënten (denk aan Luteine) en verwerking van groente en fruit reststromen (denk aan het drogen middels LikeFresh en extractie van bioactieve stoffen middels phytonext. Het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Gewoon bij de (varkens)boer op zijn erf. Een zekere vorm van schaalgrootte is inderdaad handig. Maar diervriendelijke megastallen met procesindustrie op het erf kunnen het gaan worden mits de handel via een gezamenlijke coöperatie geregeld wordt. Beste Varkensboeren: denk gedistribueerd, denk geïntegreerd en denk eens out-of-the-box. Ik zie het zitten!

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.