Je ontbijt overslaan is heel onverstandig (als je slank wilt blijven) #IFT12


Vandaag had ik een vrije dag ingepland. Het is anders verlopen. Vanochtend ontkwam ik er niet aan om eerst met spoed nog een voorstel te schrijven, daarna lunch en voor dat ik het wist was het bijna 13.00. Kees had echter een goed idee: “we gaan naar de wetenschappelijk lezing met de titel ‘breakfast in the 21st century’. Dat was inderdaad een goed idee. We hebben drie lezingen aangehoord en vooral lezing twee was super. 



Het is heel lang geleden dat ik zo’n goede wetenschappelijke lezing heb aangehoord. Ik bedoel niet alleen de manier van presenteren, maar vooral de inhoud van het werk. Grote klasse, echte wetenschap.  De titel “The addition of protein-rich breakfast to improve appetite control and satiety to combat obesity in young people” van dr. Heather Leidy (University of Missouri). Ik heb illegaal wat fotos van haar slides gemaakt en deze hieronder geplaatst. Waarschijnlijk krijg ik tzt nog wel de gehele powerpoint in handen en zal deze dan op slideshare zetten.

Waar ging het over. Leidy heeft in een clinical trial drie groepen gevolgd. Groep 1 sloeg hun ontbijt over (aka breakfast skipper), groep 2 at een regulier ontbijt, en groep 3 at een met eiwit verrijkt ontbijt waarbij de overige samentelling volledig gelijk was aan die uit groep 2. Vervolgens nam men gedurende de dag bloedmonsters (ghreline **, verzadiging PYY ) en kregen de consumenten vragenlijsten voorgeschoteld (ervaren hongergevoel, de ervaren ‘volheid’). Ook werd aan het einde van de dag een MRI scan gemaakt. Tenslotte is gekeken hoeveel kcal men consumeerde aangezien men zelf mocht bepalen hoeveel er ’s avonds gegeten en gesnacked werd. 



De conclusies zijn helder (zie plaatje hieronder): ontbijt overslaan is heel onverstandig. En de consumptie van een hoog-eiwit ontbijt verzadigd en voorkomt dat je teveel eet. 

** van ghreline is niet bekend of je eerst honger hebt en dat dan ghreline toeneemt, of dat een toenemende ghreline juist voor een honger gevoel zorgt. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!