Gary Taubes in het zonnetje gezet - Is Sugar Toxic?

Sinds een paar jaar ben ik fan van een paar zeer goede wetenschapsjournalisten. In Nederland hebben we op het domein van voeding en gezondheid er niet heel veel van rondlopen, maar namen die ik zelf volg zijn Jaap Seidell (en "Jaap in het zonnetje gezet"), Melchior Meijer, Frank van Berkum, Martijn Katan en natuurlijk Foodlog redacteur Dick Veerman. Ik besef dat Jaap en Martijn eerder schrijvende wetenschappers zijn, en dat Frank een praktiserende arts, maar toch zet ik ze graag in hetzelfde rijtje.

Bewust zet ik Frans Kok (WUR) niet in het rijtje, niet alleen ben ik niet super onder de indruk van zijn wetenschappelijk werk, hij weinig populair wetenschappelijk publiceert, maar tevens moeten wij 'leken' hem gewoon belangrijk vinden omdat hij professor is. En dat vind ik een slecht argument, en voelt bij mij slecht aan. Zijn prestaties in de pers (o.a. de discussie met Frank van Berkum bij Paul & Witteman) waren tot nu toe uitermate zwak. Dat het niet zo botert tussen de heren bleek eerder; ik schreef er enkele stukken over (link, link). Oordeel zelf maar; vorig jaar nam ik het eerste live debat tussen Frank, Frans en Jaap op; de film staat hier.

In Amerika zijn Gary Taubes (o.a. auteur van Good Calories, Bad Calories) , Marion Nestle en Robert Lustig namen om in de gaten te houden. Rondom de boeken van Taubes is best wel wat discussie mogelijk (vooral in de Paleo hoek zie je die), dat besef ik. Zonet las ik echter een aardig artikel van een jaar geleden uit de NY Times met de titel "Is Sugar Toxic?". Hierin geeft Taubes zijn overwegingen over de beroemde 2009 lezing van Robert Lustig rondom Fructose. Zijn verhaal gaat over het feit dat ook suiker voor de helft uit glucose en de helft uit fructose bestaat, en laat dat nu bijna dezelfde verhouding zijn als in HCFS.

Mijn persoonlijke beeld is dat je met twee, maximaal drie porties fruit per dag wel een voldoende consumptie van fructose hebt gehad**. En dat je als zoetstof in de koffie (mijn verslaving ;-( ) beter glucose kunt nemen dan sucrose (= gewoon kristalsuiker). Waarom? Ik denk dat er een kern van waarheid zit in de hypotheses van Robert Lustig, Fructose is een ellendige 5-ring die we maar maximaal moeten vermijden in een gezond voedingspatroon. Maar nog beter is om helemaal voorzichtig te zijn met koolhydraten (en vooral dus suiker). En na de consumptie van voldoende eiwit, een beetje vet, 2-3 stuks fruit en heel veel groente, zijn de koolhydraten (volkoren brood en aardappels) immers alleen maar een energie-sluitpost van een gezond dieet. Suiker is met recht een lege calorie***.

** pas maar op met een te grote consumptie van vruchtensap (vers of niet). Beter is het om thee of koffie (of water) te drinken. Groentesapjes kunnen ook. Bijvoorbeeld de door TOP ontwikkelde gepascaliseerde groente-fruit sapjes onder het merk GreenJuice (greenjuice).


*** wel energie, maar verder geen nutritionele bijdrage. Het lichaam gebruikt overigens ATP als energie

Populaire berichten van deze blog

Een toekomstvoorspelling: gratis elektriciteit in 2020 voor alle huishoudens in Nederland.

Voldoende beschikbaar en super lage prijzen zijn immers goed voor jou en mij ... ...

Met een glimlach: Hoe de Richtlijnen goede voeding 2025 eruit zouden kunnen gaan zien. #hormoonfactor, #softpaleo, #flexitarier20