De Kloppende Keuken - transparant communiceren over duurzaam voedsel (de contouren van het plan)
De kogel is bijna door de kerk, en we kunnen nu bijna wel het hele plan bekend gaan maken. Dick Veerman, Jan Peter van Doorn, ondergetekende en recent ook met inbreng van Christien Meindertsma (o.a. TEDx) en nog een bekende hebben in de laatste maanden een integraal plan gemaakt dat twee vliegen in een klap slaat:
(1) alle relevante duurzaamheidsinformatie wordt bekendgemaakt aan het publiek,
(2) een open-source platform wordt gecreëerd om eerlijk en feitelijk te gaan communiceren over eten.
Het gehele plan ligt al een maand bij het ministerie van LNV met het verzoek van een beetje financiële support. En inmiddels hebben tientallen organisaties, grote en kleine bedrijven zich aangesloten bij het initiatief, en neemt ook de media aandacht enorm toe ;-)
Wat zijn de drie onderdelen van het plan? :
1. Een informatie merk met de naam Kloppende Keuken (KK), natuurlijk ook met een communicatieaanpak.
2. Een database systeem bestaande uit een streepjescode database gekoppeld met een wiki (www.foodcyclopedia.org) en een gewoon database systeem met duurzaamheidsinformatie.
3. Een Social Learning aanpak waarbij gebruik wordt gemaakt van Cognitive Edge. Meer details over CE op een later moment.
Alle inhoudelijke en projectmatige details worden eind maart, begin april bekend gemaakt op een symposium dat op een nader genoemde plek wordt gehouden. Op dit moment zijn we bezig met het regelen van de financiële zaken en de details rondom de organisatie (waarschijnlijk een stichting of vereniging). Deze details zijn natuurlijk ook over twee maanden beschikbaar.
Voor de geïnteresseerden is er natuurlijk al veel leesvoer online beschikbaar:
- Het kloppende keuken voorstel (Kloppende Keuken is tevens de naam van het project).
- Meer informatie over het informatie-merk.
- Voorbeeldje van een applicatie op de iphone.
- De achtergrond van het duurzaamheidssysteem (in de wandelgang: het BTW systeem).
- Meer over social learning en cognitive edge: link1 & link2
- Interview met Dick Veerman op Kassa (75%) (Wouter Klootwijk zei al : "met KK gaan straks alle logo's overbodig worden")
Zijn er nu al vragen of opmerkingen? Plaats je reactie hieronder of Neem voor vragen ff met mij op.
Aanvulling d.d. 30 maart 2010
Gisteren hebben Van Doorn, Veerman en ondergetekende een presentatie gegeven bij de commissie Verduurzaming Voedsel. Vanochtend is ook het informatiemerk KijkOfHetKlopt officeel op Foodlog.nl gezet:
Eind april hebben we een bijeenkomst in Wageningen, wel wel op maandag 26 april (zie persbericht).
Aanvulling vanaf 25 april 2010.
25/6 : Hierbij een verwijzing naar het artikel in de Adformatie.
(1) alle relevante duurzaamheidsinformatie wordt bekendgemaakt aan het publiek,
(2) een open-source platform wordt gecreëerd om eerlijk en feitelijk te gaan communiceren over eten.
Het gehele plan ligt al een maand bij het ministerie van LNV met het verzoek van een beetje financiële support. En inmiddels hebben tientallen organisaties, grote en kleine bedrijven zich aangesloten bij het initiatief, en neemt ook de media aandacht enorm toe ;-)
Wat zijn de drie onderdelen van het plan? :
1. Een informatie merk met de naam Kloppende Keuken (KK), natuurlijk ook met een communicatieaanpak.
2. Een database systeem bestaande uit een streepjescode database gekoppeld met een wiki (www.foodcyclopedia.org) en een gewoon database systeem met duurzaamheidsinformatie.
3. Een Social Learning aanpak waarbij gebruik wordt gemaakt van Cognitive Edge. Meer details over CE op een later moment.
Alle inhoudelijke en projectmatige details worden eind maart, begin april bekend gemaakt op een symposium dat op een nader genoemde plek wordt gehouden. Op dit moment zijn we bezig met het regelen van de financiële zaken en de details rondom de organisatie (waarschijnlijk een stichting of vereniging). Deze details zijn natuurlijk ook over twee maanden beschikbaar.
Voor de geïnteresseerden is er natuurlijk al veel leesvoer online beschikbaar:
- Het kloppende keuken voorstel (Kloppende Keuken is tevens de naam van het project).
- Meer informatie over het informatie-merk.
- Voorbeeldje van een applicatie op de iphone.
- De achtergrond van het duurzaamheidssysteem (in de wandelgang: het BTW systeem).
- Meer over social learning en cognitive edge: link1 & link2
- Interview met Dick Veerman op Kassa (75%) (Wouter Klootwijk zei al : "met KK gaan straks alle logo's overbodig worden")
Zijn er nu al vragen of opmerkingen? Plaats je reactie hieronder of Neem voor vragen ff met mij op.
Aanvulling d.d. 30 maart 2010
Gisteren hebben Van Doorn, Veerman en ondergetekende een presentatie gegeven bij de commissie Verduurzaming Voedsel. Vanochtend is ook het informatiemerk KijkOfHetKlopt officeel op Foodlog.nl gezet:
Eind april hebben we een bijeenkomst in Wageningen, wel wel op maandag 26 april (zie persbericht).
Aanvulling vanaf 25 april 2010.
25/6 : Hierbij een verwijzing naar het artikel in de Adformatie.
Goedemorgen Wouter,
BeantwoordenVerwijderenHebben jullie al eens nagedacht over initiatieven op dit gebied die zijn gedeponeerd?
Wij, SafeShopper, hebben distributie van informatie over voedingsmiddelen via de mobiele telefoon in april 2006 gedeponeerd. Tot vandaag is over onze propositie gecommuniceerd met veel partijen (retailers, VWS, Voedingscentrum, fabrikanten, zorgverzekeraars, subsidieverstrekkers, etc..)
Kortom : het IE over de distributie van voedingsinformatie via de mobiele telefoon is, bewijsbaar, van ons!
Kijk op www.safeshopper.eu voor meer informatie.
Wellicht een kans om eens te praten over samenwerking?
Met vriendelijke groeten,
Erick Schydlowski
Hoi Erick bedankt voor je reactie. Dat is hartstikke mooi dat je het idee hebt gedeponeerd en 'bewijsbaar' van jullie is. Heb je een octrooi, merkrecht of vormgevingsrecht? Een keertje praten is prima, maar graag op basis van toegevoegde waarde en niet op basis van "het idee is van ons". okay?
BeantwoordenVerwijderen