Morgen meer over e-nummers, CO2 en opwarming, duurzaamheid en paleo; en weer over nieuwe verdienmodellen.

Vrijdagavond, een korte(re) maar zeker ook weer een heel drukke week achter de rug. Morgenochtend ontkom ik er dus niet aan: werken op zaterdag. Vanavond eerst maar even nog wat relaxen en vooral op tijd gaan slapen. Miranda staat om 6:30 op en heeft vroeg afgesproken bij de gele M om daarna naar Almere te tijden ivm een roei-rondje-polder. Ik zal solidair zijn met haar.

Wat zijn de thema’s waar ik deze week me buiten de kantooruren mee bezig heb gehouden. Onderwerpen waar ik graag over ga schrijven in de komende week:

  1. Rosanne Herzberger blijft aanwezig in pers. Humor, inhoudelijk een onderwerp waar ik niet meer zo’n interesse in heb. Toch zal ik proberen nog maar wat inhoudelijke gedachten te delen. Mijn collega’s worden een beetje lui gemaakt met deze gemaks-chemie. Toxicologisch zijn ze goed onderzocht, al weten we veel te weinig van het cocktail effect, lange termijn effecten en hoe e-nummers de kwaliteit van onze darmbacterieen beïnvloeden. Ik vind de PR van haar prima, met een genuanceerde schrijfstijl bereik je immers niks, dus wat scherp zijn helpt ongetwijfeld bij de boekenverkoop. Wat dat betreft mag ik haar wel.
  2. Mark Soetman schrijf over duurzaamheid en vlees, een onderwerp wat natuurlijk de gemoederen blijft beïnvloeden. Bijna de hele Foodlog lijn lijkt te gaan over ‘outputs’, hoeveel CO2 komt er vrij etc. Ik denk dat dit een totaal verkeerder aanpak is. We kunnen alleen onderscheid maken tussen de korte en lange CO2 cyclus als we kijken aar de inputs. Welke C-tjes uit aardolie en gas komen waar terecht? Die som gaat het werkelijke inzicht geven. Wie pakt die handschoen op?
  3. Hertzberger en Remko Kuipers hebben het even aan de stok. Is Paleo nu duurzaam of niet. Ook ik heb liever een goede gezondheid (weinig eten, voldoende eiwit en groente etc.) dan gemiddeld ongezond maar de hele wereld kunnen voeden. Maar er speelt meer. Koolhydraten verzadigen niet. Eiwitten en vet wel. Jezelf overeten met brood of chips is gemakkelijk, met vlees of vet is diet veel lastiger. Uiteindelijk speelt onze wilskeuze een grote rol. Ik vind kinderen onduurzaam, ben van mening dat teveel eten en het eraf sporten onduurzaam is, en denk dat fosfaat een grotere uitdaging is dan duurzame energie. Ook dit voer voor een blogje tzt.
  4. Vanavond heb ik weer eens een uurtje gesproken met een journalist en vanmiddag met een goede ondernemer. De vraag : hoe verkrijgt de boerensector een fatsoenlijk inkomen. Tja, boeren zijn vooral grondstof toeleveranciers en innoveren vanuit het collectief is bullshit. Innoveren is bewegen, is het net iets anders doen dan de rest. Gewoon slim-doen dus. Niet klagen, niet schrijven of powerpoints maken. GEWOON SLIM-DOEN.

Misschien heb ik tijd om nog wat aanvullende tekstjes te produceren dit weekend. Nu eerst computer uit zetten en maar wat gaan ontspannen. Fijne avond allemaal.


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.