“Towards the 4th Generation University”, liever niet! (sorry Maarten, maar daar ben ik absoluut geen voorstander van).

Wie ben ik om een professor tegen te spreken. Tegenspreken kan als onbeleefd overkomen en dat is geenszins mijn intentie. Maarten Steinbuch vroeg me echter recent te reageren en door gebrek aan tijd lukt het me nog niet om een lang uitvoeriger artikel te schrijven. Deze komt nog wel, beloofd. Maar mijn eerste opinie wil ik wel alvast geven: ik ben absoluut tegen het concept van een valoriserende -what’s in de name- universiteit.

Ik ben een groot voorstander van het weer terug gaan naar de basis: opleiding en opleiding (van onderzoekers, of te wel AIO’s/phd). Hierover heb ik al vaker geschreven (link1link2link3link4link5). Ik wens nu juist weer simpelere universiteiten i.p.v. nog complexere organisaties bouwen. In de praktijk falen deze, en creëren ze geen waarde. In een complexe omgeving is versimpeling het enige juiste recept.

Universiteiten krijgen geld van overheden, van de maatschappij dus voor opleiding, zo hoort het. Zelfs het doen van onderzoek is ‘opleiden’ van onderzoekers. Niet meer en niet meer minder wat mij betreft. 

Valorisatie is een taak van het bedrijfsleven (bedrijven, groot en klein, banken, investeringsfondsen, etc.), gewoon conform het WTK-model. Kortom, laten we deze drie takken van sport niet nog meer met elkaar gaan vermengen. Overigens is het type mens dat goed is in goed van fundamenteel onderzoek zelden een juiste persoon om goed te kunnen valoriseren (en andersom).

Het is gemakkelijker om van een man een vrouw te maken, dan van een onderzoeker een ondernemer, zegt een van mijn zakenpartners daarom.

Enfin, meer over dit onderwerp op een ander moment.

Originally posted on Steinbuch: The technological developments are rapidly progressing and have impact in all aspects of our lives: energy, mobility, health, security, working, living etc. We also might call this the digital society, with internet of everything as driving principle. The speed of change is accelerating, and is driven by the exponential growth of…

via Towards the 4th Generation University (Preferably not, sorry Maarten, But I do disagree). — The Blue Economy – Into the 6th Wave


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.