Jim Stolze in het zonnetje gezet - TEDxAMS was een heel mooi cadeau

Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst in maanden een vrije dag genomen. En wat voor een dag was het! Ik ben voor de tweede keer naar TEDxAmsterdam geweest in te Stadsschouwburg (zie ook mijn quote op ING site). TEDxAMS wordt georganiseerd door Jim Stolze en is de by far het beste TEDx evenement in Nederland (okay, over TEDxBinnenhof kan ik niet oordelen aangezien ik toen in het buitenland zat, al heb ik wel een stukje geschreven voor TEDxBinnenhof).



In dit blog ga ik niet uitgebreid TED.com en TEDxAMS bejubelen. Ik ben fan, en ja mijn twitter volgers hebben dat vrijdag wel kunnen merken, en ja ik heb al behoorlijk wat keren over TED(x) lezingen geschreven op dit blog (Kevin Kelly, Hans Rosling, Bill Gates, Simon Sinek, Evan WilliamsBernard Lietaer). TED(x) past voor mij in het rijtje Apple, Opel Ampera, mijn complexe liefde, de Alpen in de winter, het meer van Geneve in de zomer, polderlandschappen en lange stranden aan de kust, pascalisate, AMAP en purepulse, kortom de zaken die ik aangenaam vind in het leven en waar ik rust en tevens inspiratie van krijg, en/of waar ik passie voor heb.  Sterker nog waardoor ik gilende tienermeisjes die Justin Bieber-fan zijn bijna kan begrijpen. Ja, ik ben een echte TED fan.

Neen, in dit artikel wil ik de directeur, initiatief nemer en gastheer (en tevens de jarige jop afgelopen vrijdag) Jim Stolze in het zonnetje zetten. Het charisma van Jim Stolze gecombineerd met ouderwets goed leiderschap, heeft er immers voor gezorgd dat voor de vierde keer zo’n mega evenement gehouden wordt in Amsterdan. Een evenement dat wordt gehouden op een mooie locatie, met inspirerende bezoekers en nog inspirerendere sprekers. Als bezoeker is het werkelijk uniek om hierbij aanwezig te mogen zijn. Je wordt uitgenodigd en het is gratis. Iemand als Jim Stolze verdient een lintje wat mij betreft. Jim was dus jarig maar geeft zelf het mooiste cadeau weg: 700 kaartjes voor TEDxAMS. In de Pauw en Witteman uitzending van afgelopen vrijdagavond vertelden Jim dat hij diversiteit beoogd. Diversiteit in sprekers, maar zeker ook in onderwerpen en gasten. Dat is wat mij betreft heel goed gelukt. Diversiteit is de basis van een ontwikkelende en innoverende samenleving denk ook ik (en grand designs werken dus niet, diversiteit wel). En ja, ik ben dus niet alleen fan van TED en TEDxAMS maar zeker ook van Jim Stolze (@Jimstolze). Jim heeft met TEDxAMS niet alleen bewezen ideeen te hebben en kansen te zien, maar ze ook waar te maken. Dat is het profiel van een innovator. Zijn boek uitverkocht staat daarom op mijn lijstje om aan te schaffen en te gaan lezen.

Deze quote's op managementboek.nl over uitverkocht spreekt mij ondertussen aan:

Bedrijven kijken teveel naar hun financiĆ«le resultaten; ze besteden meer budget aan nieuwe dan aan bestaande klanten en ze zijn te druk bezig om ons te verlammen met informatie en ons zodoende op te zadelen met keuzestress. Als ze daarmee doorgaan eindigen ze volgens Jim Stolze op het kerkhof van merken die ooit bekend waren van televisie. Die bedrijven hebben zich blijkbaar niet gerealiseerd dat we zijn overgegaan van een producteconomie naar een aandachtseconomie. 
'Het economisch model waarop onze samenleving stoelt moet radicaal om, vindt Jim Stolze. In plaats van sturen op Return on Investment moeten we sturen op Return on Attention.' - ManagementTeam 
'Vergeet alles wat je over marketing weet, en lees dit boek.'- Marco Derksen, oprichter Marketingfacts.nl





Hieronder straks een paar vriendelijke woorden voor de -volgens mij- meest bijzondere sprekers. Maar eerst nog een klein filmpje over het entertainment: Diespace (PipsLab) was heel indrukwekkend om mee te maken en een mooi voorbeeld van technologie , co-creatie en entertainment en dit alles in de prachtige oude Stadsschouwburg. Hans Klok was de verrassingsact van de dag, hij heeft me verwonderd met de schoonheid van zijn ‘bijzettafel’ en ons ook hard aan het lachen gemaakt met zijn flessen-wijn. Persoonlijk vond ik Leonard van Munster wel aardig, maar niet super bijzonder. Misschien komt het omdat we op kantoor elke dag met nieuwe technologie zijn omgeven. Het piano spel van Daria van den Bercken heeft me doen laten genieten van Handel (ik ben fan van klassiek muziek, draai vaak Radio 4 in de auto), ook Daria heb ik dan ook stiekem opgenomen met mijn iPhone.


Die volgende personen hebben met hun lezing op mij het meeste indruk gemaakt: Tinkebell, Kevin Stevin, Rory Sutherland en -surprise surprise- Katja Schuurman. Op de TEDxAmsterdam site kun je alle lezingen nakijken en FrankWatching heeft een mooi verslag geschreven. Zelf heb ik nog een paar foto's op facebook gezet (en bekijk ook deze mooie storytelling foto's).

De lezing van Rory ging over measurebation (waarschijnlijk heb ik dit verkeerd geschreven ;-)). Rory wil hiermee zeggen dat we doorgeschoten zijn in het meten of willen meten van van alles. Het gros van onze economie en handelen is immers puur psychologische bepaald. Ik denk dat hij gelijk heeft. Een mooi voorbeeld is dat hij gaf is de Eurostar (de kanaaltunnel), deze heeft 6 miljard gekost om te maken en verkort de reistijd met maar veertig minuten. Zijn stelling: waarom niet voor 1 miljard gratis wifi geven in langzamere treinen, dat geeft uiteindelijk een prettiger gevoel. Zijn lezing was heel inspirerend, en ondertussen heb ik nog twee TED lezingen van hem bekeken (link1 en link2). Een paar tweets:
@EllenFaxion: Rory Sutherland: The next revolution is not technical, but psychological. #TEDxAMS It's not in making more stuff 
@deheij: +1 “@EllenFaxion: Mooi woord van Rory Sutherland: measurebation. Het teveel fixeren op cijfers, getallen en meten #TEDxAMS” 
@deheij: Karl Popper : Clouds and Clocks. Rory Sutherland "Measurebation is pretending clouds can be modelled like clocks" #TEDxAms #fb 



Ik kan me goed voorstellen dat ze erg controversieel is (al kende ik haar nog niet). Met haar eerste ‘ik druk de ogen uit mijn hamster’ foto zet ze gelijk de toon. Walging is het eerste gevoel dat ze oproept ook bij mij. Maar dan ga je luisteren en denken. Tinkebell is een kunstenares en ze maakt dieren dood. Maar tevens is ze vegetariĆ«r en heeft ze drie poezen. Het doden van dieren doen wij vleeseters immers op grote schaal en Tinkebell houdt mij in ieder geval een grote spiegel voor. Bekijk haar lezing zou ik zeggen, en oordeel daarna zelf.
Tinkebell kreeg deze reactie: "Google toont in vele hits dat je houdt van het mishandelen van dieren. Dus het moet wel waar zijn." #TEDx
@roosvanvugt Tinkebell heeft me wel tot nadenken gezet... ongemakkelijk maar wel effectief 
De laatste lezing van de dag. Hij sprak over geluk (fortuna) en over data. Een eerste indruk van mij is dat Kevin een measurbationist is. Al benadrukt hij hij kans en geluk. Vanuit fortuna redeneert hij door naar een wiskundige techniek waar ik een grote fan van ben: Monte Carlo simulaties. Ik ga zijn lezing nog eens nakijken want ik twijfel achteraf of hij nu een klassiek beta is (kijk ook deze TED maar eens), of toch trekjes van Rory Sutherland heeft…

Welke man van mijn leeftijd heeft er geen spannende gedachtes gehad over Katja Schuurman. Ik heb haar volkomen verkeerd in een hokje geplaatst van ‘lekkere soapie’. Nu, mooi is ze nog steeds (ik zat op de derde rij, met goed uitzicht), maar ze kan ook met passie en enthousiasme vertellen. En eigenlijk vind ik haar initiatief van Return-to-sender uiteindelijk heel sympathiek. Niet alleen een goed idee, maar tevens ook uitgevoerd in samenwerking met de HEMA. Ze heeft indruk op mij gemaakt. DOEN is dus wat ze heeft gedaan. Super.

Reacties

  1. De lezingen staan online: http://www.youtube.com/playlist?list=PLsRNoUx8w3rNjR3cIkjJVYh4UnTshTHwa

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.