Food & Nutrition (#3, jaargang 7) - Hello Fresh geef ik geen kans (ook minder kans). Amazone Fresh of equivalent zou wel succes kunnen gaan krijgen.
Voeding is een van de laatste sectoren waar internetverkoop nog aan de vooravond staat van grote groei. Internetverkoop is minder eenvoudig dan met boeken, muziek of films. Voedsel bestaat immers uit moleculen en atomen met vaak ook nog eens een beperkte houdbaarheid. Toch komt internet eraan, en wel in de vorm van nieuwe zakelijke modellen en vooral het kapitaal dat is verdient in die sector.
Het geld verdient in ICT klotst nog steeds over de randen bij pensioenfondsen, rijke families en investeringsfondsen. Bill Gates is in vleesvervangers gestapt en steunt nep-mayo. Investeringsfonds Rocket Internet investeert tientallen miljoenen in Hello Fresh en accepteert dat er een paar jaar flink verlies zal zijn.
Natuurlijk heeft AH inmiddels de aanval ingezet. Want net als bij glasvezel gaat het bij de online verkoop van voedsel om de distributie (logistie) en vooral de last mile naar onze huizen. Nu zijn de logistieke kosten per bestelling nog tussen de 5 en 10 euro. Hello Fresh investeert vooral in marketing en niet in logistiek, hun concept is daarmee ‘te duur’. Juist daarom heb ik twijfel bij hun aanpak. Ik geef logistieke dienstverleners die een fijnmazig koelversnetwerk hebben of gaan opzetten meer kans: Post NL 2.0 of Amazone Fresh. Deze laatste groeit stevig in Amerika.
Last mile verslogistiek werkt alleen als je een minimale houdbaarheid hebt van een tot drie weken. Nieuwe technologie zoals AMAP, pascalisatie of purepulse (PEF 2.0) spelen daarom een sleutelpositie bij voedselinternet modellen. Waarom? De Millenials en hoog opgeleide internetconsumenten eisen nog meer dan wie dan ook ‘onverkloot’ voedsel. De grote beweging die we zien is immers minder “chemie”, meer vers en zoveel mogelijk producten met ingrediënten die herkenbaar zijn (noem het maar natuurlijk). Vers gemaksvoedsel zonder e-nummers of andere ‘gekke ingrediënten’ gekocht via internet en dat thuisgebracht worden heeft een toekomst. Misschien is dat wel De toekomst van voedsel.
Na vele vele mislukte online versinitiatieven, is het Hello Fresh concept een soort tussenstap in deze ontwikkeling. Maar de uiteindelijke winnaars krijgen het echt voor elkaar om versbewerkt tegen een schappelijke prijs bij u en mij thuisbezorgd te krijgen. Deze winnaars zijn slim EN kapitaalkrachtig. High-tech meets Food(tech), laat de Elon Musk van de voeding maar naar voren komen.
Het geld verdient in ICT klotst nog steeds over de randen bij pensioenfondsen, rijke families en investeringsfondsen. Bill Gates is in vleesvervangers gestapt en steunt nep-mayo. Investeringsfonds Rocket Internet investeert tientallen miljoenen in Hello Fresh en accepteert dat er een paar jaar flink verlies zal zijn.
Natuurlijk heeft AH inmiddels de aanval ingezet. Want net als bij glasvezel gaat het bij de online verkoop van voedsel om de distributie (logistie) en vooral de last mile naar onze huizen. Nu zijn de logistieke kosten per bestelling nog tussen de 5 en 10 euro. Hello Fresh investeert vooral in marketing en niet in logistiek, hun concept is daarmee ‘te duur’. Juist daarom heb ik twijfel bij hun aanpak. Ik geef logistieke dienstverleners die een fijnmazig koelversnetwerk hebben of gaan opzetten meer kans: Post NL 2.0 of Amazone Fresh. Deze laatste groeit stevig in Amerika.
Last mile verslogistiek werkt alleen als je een minimale houdbaarheid hebt van een tot drie weken. Nieuwe technologie zoals AMAP, pascalisatie of purepulse (PEF 2.0) spelen daarom een sleutelpositie bij voedselinternet modellen. Waarom? De Millenials en hoog opgeleide internetconsumenten eisen nog meer dan wie dan ook ‘onverkloot’ voedsel. De grote beweging die we zien is immers minder “chemie”, meer vers en zoveel mogelijk producten met ingrediënten die herkenbaar zijn (noem het maar natuurlijk). Vers gemaksvoedsel zonder e-nummers of andere ‘gekke ingrediënten’ gekocht via internet en dat thuisgebracht worden heeft een toekomst. Misschien is dat wel De toekomst van voedsel.
Na vele vele mislukte online versinitiatieven, is het Hello Fresh concept een soort tussenstap in deze ontwikkeling. Maar de uiteindelijke winnaars krijgen het echt voor elkaar om versbewerkt tegen een schappelijke prijs bij u en mij thuisbezorgd te krijgen. Deze winnaars zijn slim EN kapitaalkrachtig. High-tech meets Food(tech), laat de Elon Musk van de voeding maar naar voren komen.
Reacties
Een reactie posten