Over het AH kleurenstoffenbesluit en luie levensmiddeltechnologen
Goedkoper
en meer met minder is uiteindelijk dus een doodlopende weg is mijn indruk. De
roep om toegevoegde waarde – een ander woord is innovatie – is daarom logisch.
Hierbij volg ik zelf het principe van “blijven bewegen”, nieuwe ideeën snel
uitwerken in een prototype, in de markt zetten en daarna op basis van de eerste
reacties uit de markt het product aanpassen. De grote beweging die we in de maatschappij
zien is in mijn ogen minder “chemie”, meer vers en zoveel mogelijk producten met
herkenbare ingrediënten (noem het maar natuurlijk).
Een voorbeeld: Albert
Heijn heeft recent aan zijn leveranciers gevraagd om niet langer 'SouthamptonSix' kleurstoffen te gebruiken. Innovatie,
daar draait het dus om. Als wetenschapper denk ik dat dit
voorbarig is. Deze zes individuele kleurstoffen zijn waarschijnlijk onschuldig
(wat niet wil zeggen dat ik snoep met deze kleurstoffen gezond verklaar!) al is
er voldoende inhoudelijke discussie over de Southampton onderzoeksopzet.
Toch
snap ik AH heel goed, sterker nog: ik vind het een moedig en verstandig besluit.
Mijn eigen omgeving, mijzelf incluis, wenst immers minder complexiteit in een samenleving
die al complex genoeg is. Daarnaast zijn er voldoende redenen om uitkomsten van
wetenschappelijk onderzoek met korrels zout te nemen. Voedsel en gezondheid zijn
complexe onderwerpen waarin ‘wetenschappelijke zekerheden’ uit het verleden
maar al te vaak niet zo zeker blijken te zijn.
De
voedselsector heeft teveel trekken die we ook in de bankensector zien. Ook daar
zijn de producten zo complex geworden, dat vrijwel niemand nog exact weet hoe
het zit en het effect op het geheel kan overzien. Voedings- en gezondheidsonderzoek
naar de combinatie-effecten – zowel m.b.t. ‘gezondheid’ als ‘ongezondheid’ van
‘stofjes’ – staat in de kinderschoenen. En vooral de effecten van ‘cocktails’
op langere termijn zijn niet bekend.
Als innovator
zeg ik daarom: “accepteer deze nieuwe werkelijkheid”, reageer er op. Wij
ontwikkelen producten immers niet voor wetenschappers maar voor moderne consumenten.
Ik heb een paar jaar geleden de inzet van chemische ingrediënten of hulpstoffen
beschreven als niet creatief. Productontwikkelaars die de ‘chemie’ route
inzetten heb ik ‘gemakkelijk’ en ‘lui’ genoemd.
Het AH
kleurstoffenbesluit gaat daarom hopelijk uitlokken dat wij voedseltechnologen juist
weer creatiever gaan worden. Als er minder mag van de markt, dan zullen wij met
alternatieve oplossingen moeten komen die wel passen binnen deze nieuwe kaders.
Consumenten verdienen ook producten die passen binnen die nieuwe werkelijkheid.
Mijn advies als marketeer richting producenten is daarom om vooral heel goed
naar de mogelijkheden van nieuwe niet-chemische verwerkingstechnologieën
te kijken op basis van natuurkundige principes (druk, elektriciteit, diffusie,
etc.). Natuurlijk high-tech voedsel zonder inzet van ‘chemie’ zit in een groeimarkt.
Reacties
Een reactie posten